Att lyckas med ett event är inte alltid lätt. Men det finns hjälpmedel som kan underlätta ditt för- och efterarbete. Eventeffect.se arbetar exempelvis utifrån dessa faser.
När man ska utveckla och förbättra en organisation är KPI (Key Performance Indicator) ett bra instrument att använda. Med hjälp av KPI kan man bland annat mäta ett fåtal indikatorer och nyckeltal för att få ett korrekt mått på prestanda, effektivitet och prestation av faserna.
Det går bra att arbeta med KPI på ett enkelt sätt, men även på en mer avancerad nivå. Ett enkelt sätt för en eventarrangör är att mäta antalet deltagare, intäkter och upplevelsen hos besökarna. Vi kommer här beskriva hur man kan börja med KPI i sin verksamhet.
Definiera mål
Börja med det strategiska arbetet – samla ihop alla inblandade i faserna/aktiviteterna för att utveckla en mätplan som exakt bedömer framgången för den unika händelsen. Det första steget till att utveckla denna strategiska plan är att definiera mål.
Exempel på mål
- Vi vill ha fler lojala deltagare.
- Vi vill ha fler nöjda deltagare på våra event.
Utveckla ett effektivt och enkelt sätt att mäta framgång för varje mål
När du och ditt team valt ett mål så är det tags att ta fram nyckeltal. Nyckeltalen kan vara både kvalitativa och kvantitativa. De kvalitativa nyckeltalen samlar man ofta in genom enkäter där åsikter och uppfattningar mäts. Kvantitativa nyckeltal är hårda siffror, som exempelvis antal personer och tiden som deltagarna ska spendera på ditt event.
Målen och möjliga mätvärden
- Vi vill ha fler lojala deltagare. KPI-mät volymen av återkommande deltagare per event. Jämför sedan dessa med andra event, för att se vilka event som lockar flest återkommande deltagare.
- Vi vill ha nöjda deltagare på våra event. Kvalitativa enkäter kan tas fram genom flera olika mätvärden som ger en bild av vilka delar av eventet som är bättre och sämre. Utifrån dessa värden kan man sedan se vilka delar i eventet som kan förbättras.
I del 2 av KPI-serien kommer vi samla fler exempel på bra KPI:s att mäta.