Bakom uppropet står brittiska PLASA med ett enda syfte att synliggöra industrin i dessa svår tider
Ationen #WeMakeEvents har som budskap, om inget görs mycket snart kommer många bolag gå i konkurs under vintern. För att rädda branschen måste vi få ekonomiskt stöd NU. Den svenske initiativtagaren Tobias Mattsson.
I Sverige deltog många aktörer, några av dem var:
Scandinavian XPO lyser upp sin Sky Box i kväll i solidaritet med mötes- och eventbranschen

Vi lyser upp världen i rött, för att politiker världen över ska förstå att branschen finns, att många inte längre klarar sig i mörkret. Alla har vi drabbats av pandemin, till och med innan vår event- och mötesarena ens öppnat känner vi av de utmaningar vår bransch har ställts inför i och med pandemin.
– Vi har under det senaste halvåret med sorg sett hur många av våra kunder och kollegor i branschen haft det oerhört tufft. Vi har också märkt av det innan vi ens öppnat. Det finns en stor osäkerhet och tveksamhet när det gäller bokningar 2021. Det är tufft för alla, men jag är helt säker på att om vi syns tillsammans, som ikväll, kommer beslutsfattarna inte att kunna titta bort från detta längre. Det är NU som åtgärder för branschen måste ske, annars kommer många av oss inte finnas kvar nästa år, säger Staffan Littmarck, vd.
Ikväll lyser Scandinavium och Ullevi i rött

Ikväll lyser Scandinavium och Ullevi i röd färg. Det gör vi för att stödja den internationella gräsrotsrörelsen We Make Events och deras världsomspännande ljusevent som genomförs i 24 länder på fem kontinenter. Rörelsen startades för att uppmärksamma evenemangsbranschens djupa kris i samband med pandemin.
– Genom en bra start på evenemangsåret, en snabb översyn av våra kostnader och statliga stödåtgärder har vi som bolag klarat oss relativt väl. Men bakom varje inställt evenemang döljer sig ett ekosystem av, ofta mindre aktörer, föreningar och företag, som nu riskerar att slås ut, säger Got Events vd Lotta Nibell.
Evenemangsbranschen har drabbats hårdare än många andra branscher genom att i praktiken ha verksamhetsförbud. Mässor, event, konserter och sportevenemang har varit inställda i ett drygt halvår (eller spelats inför tomma läktare).
– Ju längre tiden går desto svårare blir det att åter starta verksamheten. Kompetens försvinner och med tanke på att de allra flesta evenemang har en förberedelsetid på mellan sex till arton månader förstår man att många aktörer i branschen är oroliga, fortsätter Lotta Nibell.
Genom att belysa byggnader med röd färg försöker branschen uppmärksamma allmänhet och politiker om att något behöver göras om inte en hel näring med miljardomsättning och tusentals anställda ska försvinna.
– Vi inom arena- och evenemangsbranschen är vana vid att planera, riskbedöma och praktiskt genomföra evenemang med stora publikflöden. Genom att anpassa logistiken går det utmärkt att genomföra trygga och säkra evenemang med betydligt fler än 50 personer i publiken, avslutar Lotta Nibell.
Red altert för att uppmärksamma en bransch i fritt fall

Klockan 19.00 den 30 september kommer Malmö Arenas huvudentré och foajéer att lysas upp av röd färg. Det är en del av ett världsomspännande event som sker i 24 länder på fem kontinenter. Bakom eventet ligger gräsrotsrörelsen We Make Events som startats för att uppmärksamma en hel bransch som håller på att utplånas i sviterna av corona-pandemin.
-Vi har drabbats extremt hårt, säger Karin Mårtensson för Malmö Arena som har funnits i Malmö sedan 2008. Sedan förbudet mot folksamlingar infördes har vi förlorat större delen av våra intäkter, säger Karin Mårtensson. Vi var först ut med att stänga ner och kommer bli sist ut att öppna upp.
Evenemangsbranschen har drabbats hårdare än många andra branscher då det har varit i princip omöjligt att ställa om till annan verksamhet. Mässor, event, konserter och sportevenemang har alla varit inställda i ett halvår. Någon ljusning verkar inte finnas i sikte heller.
-Det allra mesta i vår bransch har lång förberedelsetid, ofta sex till arton månader, säger Karin Mårtensson.
Nu försöker branschen uppmärksamma politikerna om att något behöver göras om inte en hel näring med miljardomsättning och tusentals anställda ska försvinna.
-Vi är ju vana att sätta strålkastarna på andra som vill synas men nu är det vår situation som behöver uppmärksammas, säger Karin Mårtensson. Det handlar såklart inte om att vi uppmanar till några corona-risker men visst är det konstigt att det är ok att trängas på t ex köpcentra och ute i handeln medan det inte går att ordna något med mer än 50 personer som håller avstånd på Malmö Arena.
Företagsstöd behövs men evenemangens ekosystem har strukturella utmaningar också. Det är många som är frilansare och de har ofta inte något annat att falla tillbaka på. Du kan vara världens bästa ljussättare men när det inte finns något att sätta ljus på ser det mörkt ut ändå och du kan driva de bästa arenorna, men om det inte finns något att fylla dom med så är dom inte till glädje för någon.
Karin Mårtensson tycker att lösningen för en bransch i fritt fall måste vara förlängda och fortsatta stödåtgärder och ekonomisk hjälp från regeringen. De åtgärder som har lanserats för kultursektorn har bara riktats till artisterna, inte de som ser till att artisterna kan hålla en konsert. I evenemangs-branschen ryms dessutom många fler branscher som möten, mässor och event.
Scandinavian XPO




