– Alla behöver hjälpas åt på ett förnuftigt och schysst sätt – vi ska ta oss igenom det här, säger Peter Winitsky, vd och grundare av eventbyrån Creative Meetings.
Han berättar att Creative Meetings tillsammans med flera andra eventbyråer var beredda på beskedet som regeringen gav i onsdags. Just nu gäller det bara att förstå vad detta innebär, vilket görs med hjälp av duktiga jurister.
– Det enda man kan säga med säkerhet är att det är mycket mer komplicerat än vad man kan tro, säger Peter Winitsky.
Han har hittills märkt att även många event under 500 personer flyttats till hösten. Själv är han inne i ett trettiotal aktiva projekt där han har täta dialoger med kunder och leverantörer.
– Vi står mitt i stormens öga. Det man slås av är att alla inblandade parter inser att alla kommer bli lidande av detta, så man försöker göra det så schysst som möjligt, säger Peter Winitsky.
Hur länge tror du att den samlade eventbranschen kan hålla ut?
– Så länge förbudet inte går under 500 personer så tror jag att det finns en ganska bra uthållighet. Skulle man förbjuda evenemang helt och hållet pratar vi om kanske tre till sex månader, sedan kommer konkurserna att hagla. Men där är vi inte, menar han.
Hur kan smittan påverka eventbranschen?
– Om det här drar ut på tiden kommer det bli fullkomligt förödande för eventbranschen. Det finns en uthållighetstid som är begränsad för alla inblandande. Men där hoppas jag inte att vi ska hamna. En kortare period utan möjlighet att kunna genomföra större evenemang är generellt sätt inte bra, men inte heller förödande. Det är skillnad om vi pratar om att samhället stängs ned under många månader, säger Peter Winitsky och fortsätter:
– Alla har samma huvudmål och det är att begränsa smittan. Sedan gäller det att balansera mellan att kunna betala ut lön till sina anställda och hålla både leverantörer och kunder glada.
Månar om små leverantörer
Han berättar att Creative Meetings månar extra mycket om sina små leverantörer, som saknar ekonomiska muskler att klara ett uppehåll.
– Vi försöker hjälpa dem med lite likviditet. På samma sätt märker vi att våra kunder har en förståelse för att vi, som stor eventbyrå, ändå är ett litet företag i relation till dem. Det finns en ödmjukhet och en gemensam strävan att ta hela näringslivet igenom det här på ett bra sätt, säger han.
Tuff situation för branschen
Eventeffect pratar med Lotta Collste, vd på Nine Yards Stockholm, när hon precis nåtts av regeringens beslut om att begränsa allmänna sammankomster till 500 personer.
– I dag blev det på riktigt på något sätt, säger hon.
– Det är en tuff situation för branschen såklart. Vi försöker nu hitta bra alternativ för våra kunder som vill skjuta upp sina möten, det svåra är dock att veta hur länge detta kommer pågå.
Nine Yards gör många större företagsevent och har i dagsläget fått pausa de 10-15 event som skulle genomföras innan sommaren. Främst har det inneburit att skjuta fram dem till hösten och några har valt att helt ställa in.
– Vi försöker hitta alternativa lösningar för att mötas. Det är kanske ännu viktigare nu att man inte slutar kommunicera med sina anställda och kunder under rådande situation, säger Lotta Collste.
Söker digitala lösningar
Fokus just nu är att söka digitala lösningar för vissa evenemang. Lotta Collste menar att det kan bli aktuellt att hålla möten i mindre lokala grupper, där man sedan kan videosända mötet till flera platser.
– Vi har gjort detta tidigare innan viruset kom och det är nu mer aktuellt. Vi tittar på lösningar så vi kan sända åt båda håll, så att man får en form av gemenskap utan att vara i samma rum. Långsiktigt hoppas vi såklart att alla kunder fortfarande kommer vilja ha sina evenemang för det är svårt att ersätta energin i det fysiska mötet, säger hon.
Men trots detta försöker Lotta Collste behålla en positiv inställning – hon menar att det viktigaste nu är att ha en god kommunikation med kunder och anställda och att blicka framåt.
– Vi försöker behålla lugnet och hitta saker att utveckla både i våra kundrelationer och internt som man aldrig annars hinner göra när man har fullt upp, säger hon. Lägger det sig efter sommaren kommer hösten bli väldigt hektisk och fullbokad för oss alla, vilket vi ser fram emot.
Oklarheter i tid
Stellan Eriksson, vd för MCI Norden berättar att det kan bli problematiskt även om begräsningen för antalet personer i samma lokal lättas framöver.
– Begräsningarna gör att människor inte vill boka kongresser längre fram. Så även om en kongress kommer hållas om flera månader, riskerar vi att få för få bokningar.
Vad gör du just nu för att få koll på läget?
– Jag har pratat med kollegor i andra länder, som inte bara i teorin utan även praktiken tagit sig an detta gällande exempelvis försäkringsbolag. Det är en sak vad man läser sig till och en annan hur profossen faktiskt går till, berättar Stellan Eriksson.
Känns det mörkt för kongressbranschen just nu?
– Det är tufft nu och få som bokar. Vi har också väldigt många inkommande affärer från utlandet. Just nu kommer vi titta på vilka digitala lösningar som finns, eftersom vi bland annat har flera internationella kongresser planerade längre fram i tiden, säger Stellan Eriksson.