Lounge Event, Sveriges nya mötesplats och mässa för beslutsfattare inom hotell och konferensbranschen har haft sin premiär. Den 11-12 januari stod närmare 60 utställare startklara för att ta emot besökare från hotell- och konferensnäringen inom hela Sverige. Under två dagar hade besökarna möjlighet att ta del av det mesta som behövs för deras anläggningar: Allt från nya tekniklösningar till inredningsprodukter för hotell och konferenser.
Förutom själva utställningen fanns där även ett noga utvalt och välbesökt seminarieprogram. Bland annat startade Björn Arnek dag ett med att prata om hur hotellåret 2017 kommer se ut, sedan löpte programmet vidare med bland annat paneldebatter inom talent management, samt hur man ökar sin omsättning med ljud och ljus. Första kvällen avslutades med ett gemensamt mingel tillsammans med partnerprojektet Hotel Market Seminars, som hölls samtidigt på Waterfront och där cirka 250 deltagare var på plats. Under minglet delades även flertalet awardsutdelningar ut, bland annat SSQ Award och Eventeffects pris: De populäraste på offentlig marknad.
Eventeffect pratar med mässarrangörerna Karin Lindblom och Bo Magnusson.
Uppfyllde mässan era mål?
– Vi som arrangör hade hoppats på mellan 500 och 700 beslutsfattare som besökare och det kom 652 besökare, så det känns bra.
Hur kom ni på mässan Lounge Event?
– Vi noterade att det inte fanns en mötesplats som handlar om allt man behöver på hotell och konferensanläggningar förutom mat och dryck, som det finns hur många mässor som helst om. Sen gjorde vi den.
Vilka svårigheter stötte ni på under uppstarten?
– Allt som är nytt möts med oro och skepsis av många, medan andra gärna är med i starten av nya event och projekt. Generellt så ha bemötandet varit väldigt positivt.
Vilket var det bästa ögonblicket?
– Oj, det är många. Små och stora. När man märker att de idéer om hur det ska gå och fungera vi haft, också stämmer väldigt väl, så känns det bra. När vår erfarenhet och professionalism gör skillnad.
Vad kommer ni utveckla mer till nästa år?
– Grundkonceptet kommer vara detsamma. Vi har många detaljer att förbättra och ta till nästa nivå. Det viktigaste är alltid att öka affärsnyttan för utställare och besökare.