Våra rekommendationer har initialt uteslutande handlat om att våga fortsätta engagera och kommunicera med sin målgrupp vare sig det gäller företagets anställda eller kunder.
Vi har sett många dåliga exempel de senaste månaderna där företag ”Ghostat” i ren panik och som nu förvirrat står och stampar i kvicksand. Förändring är konstant och självklart är en pandemi av detta slaget unikt och svårt att navigera i men jag är helt övertygad om att det finns mycket att vinna på ifall man som företag tar lead och inte väntar på vad konkurenterna gör.
Inte råd att pausa
Varumärken och företag har inte råd att pausa. Man kan inte pausa ett momentum, en position eller ett medarbetarengagemang. Det är en färskvara som måste upprätthållas på daglig basis. Året om. Annars blir man snabbt förbisprungen.
Självklart har restriktionerna ställt till det med de fysiska mötena men tills det är hävt är det inte ens någon idé att tänka på. Det finns massor av alternativa digifysiska hybrid-möten som fungerar bra nu och i vissa fall även bättre.
Men det finns ett gigantiskt uppdämt behov att ses fysiskt, både internt för att hålla samman och boosta företagskulturen och för att träffa sina kunder. Den marknaden kommer att explodera när det väl släpps på igen. Kanske ser mötena ut som innan men min gissning är att vissa kommer falla bort till fördel av nya innovativa möteskoncept.
Skillnad mellan möten
Vi kommer behöva skilja på sociala möten och funktionella framåt. Samma sak gäller arbetsplatser där distansarbete forcerat fått sitt riktiga genombrott nu, där vi också märker att det faktiskt fungerar. Det ger i bästa fall en enorm skillnad i livskvalité – work, life, balance.
Utmaningen blir att leda ett arbete på distans där varje uppdrag måste bli ännu mer preciserat och beskrivet. Åtta timmars arbetsdagar blir färre för att allt går snabbare och effektivare. Här delar jag Kjell A Nordströms analys om att arbetsgivaren har både en utmaning men också möjlighet att se över antal anställda.
Allt går snabbt, gamla vanor bryts och vissa beteenden kommer att förändras i grunden och ge oss nya spännande möjligheter att påverka.
Är man bara öppen, nyfiken, följsam och innovativ är jag övertygad om att man man i dessa tider har mycket att hämta.
Min slutliga kommentar och rekommendation till alla köpare är omfamna förändringen, sätta sig ned och sortera, prioritera och kommunicera både strategiskt och taktiskt.
Av: Niclas Rahm, CCO på Eventyr