Falu Gruva och Drottningholmsslott har valts ut av Unesco och National Geographic för att bli lyfta som världsarv i Europa att besöka.
Marknadsförs på internationell plattform
Besöksmålen marknadsförs på den internationella digitala plattformen World Heritage Journeys of Europe.
– Det är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut på en internationell marknad”, säger Anna Björkman, verksamhetschef på Falu Gruva.
Totalt ingår ett 30-tal världsarvsområden i satsningen på den gemensamma plattformen. För att vägleda besökarna är sajten indelad i olika teman, där Falu Gruva ingår i Underground Europe.
Efterfrågan på Kulturarv ökar
Efterfrågan på så kallade kulturarvsresor ökar – fler väljer besöksmål med annorlunda upplevelser och genuina miljöer. Utöver Falu Gruva listar World Heritage Journeys of Europe ett tiotal andra platser i närheten som kan intressera besökarna. Zornmuseet och Orsa rovdjurspark är ett par exempel.
– För besöksnäringen betyder det här att fler kommer hit och tar del av vår historia. Som jag ser det handlar det också om att vi som bor i Dalarna får ökad kunskap om vilket kulturarv vi har. Vi vill ha fler besökare utifrån och samtidigt rikta oss till alla dem som bor här och fortfarande inte har varit nere i Falu Gruva, säger Ylva Thörn, landshövding i Dalarna.
Läs mer: De kan vinna Stora Turismpriset