Den trogna publiken och de höga biljettpriserna tros vara de viktigaste ingredienserna till varför festivalen överlever
– Vi har vågat prissätta vårt arrangemang på ett sätt som gör att det går att få lönsamhet i den, säger Mats Natvig, vd för festivalen till Expressen.
Det kanske är tufft för de flesta festivalarrangörer i Sverige. Men inför Sweden Rock sålde biljetterna slut för trettionde året i dag. Men vad är det som gör att rockfestivalen överlever medan andra tvingas stänga ned?
– För det första så har vi en något annorlunda publik än de andra evenemangen. Vi har en snittålder på 37 år, och det är en publik som är väldigt trogen. Många är återkommande och har varit här i 8-10 år, säger Mats Natvig.
Dock räcker det inte med att locka en stor publik, biljettpriserna måste också vara de rätta. I år kostade en fyradagarsbiljett 2490 kronor.
– Vi har vågat prissätta vårt arrangemang på ett sätt som gör att det går att få lönsamhet i den. Det är också en del av problematiken kring andra evenemang att man inte har satt riktigt korrekt pris på det man säljer. Tittar man på Peace and Love var inte deras problem att publiken svek, de hade ju mer folk än någonsin, säger han.
Under 2015 gjorde festivalen en vinst på 16 miljoner kronor.