Hallå där… Mikael Moser, Head of Distribution Marketing, Central & Northern Europe Dell Technologies. Mikael är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2022 inom kategorin Business to Business. Vi på Eventeffect ställde några frågor till honom om vem han är och hur han jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag skulle beskriva mig som en ständig kreatör som alltid försöker hitta nya vägar att beröra människor genom experiences. Jag är idag ansvarig för alla större och skalbara produktioner hos Dell Technologies i Centrala och Norra Europa där jag förutom våra egna produktioner har hand om och konsulterar mina 15 strategiska Distributörer.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Senaste åren har jag jobbat extremt brett med allt från stora fysiska experientiella produktioner i Dubai, Kroatien, Cannes och på senaste året ställt om til att leverera fullfjädrade tv-produktioner med extremt hög nivå.
Mellan allt detta har jag självklart sysslar med en hel del demand skapande mindre experiences, roadshows osv.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Det som gör mig mest stolt är att se produktionerna komma till liv och verkligen beröra människor men framför allt när jag pushar gränserna utanför mitt eget kunnande och fortsätter bryta ny mark på vad ett event kan vara. Men även det engagemang vi skapar, trots en pandemi så slår vi nya rekord både i antal tittar och har oftast en attendance rate på runt 90% även på virtuella event vilket är extremt ovanligt.
Sen är det självklart alltid kul när mina event lyfts upp där de senaste 2-3 produktionerna blivit internationella best practise case i vår organisation och omnämnts som några av de bästa vi gjort i Central & Northern Europe. Extremt kul med tanke på att vi är +144 000 anställda.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Största utmaningen för mig personligen är en kombination av att hålla vårt globala brand och formspråk samtidigt som man vill ta ut svängarna och skapa saker någon aldrig gjort hos oss. I början var detta en extrem lång införsäljning och förhandling innan jag fick mina ideer igenom, men nu med ett bra track record så får jag oftast helt fria händer med bra budgetar vilket är få förundrat i branschen.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Vi på Dell Technologies är en extremt metric driven organisation. Förutom det självklara med registrering, attendance rate, no shows, så tittar vi extremt mycket på hur gästerna rört sig på platformarna, vad de klickat på, hur länge de varit inne för att se till att kvalificera så många bra leads som möjligt. Där lägger vi sedan till hittat antal leads, pipeline genererad, close rate, som sälj metrics och fortsätter sen till ren awareness med impressions, clicks, on-demand, organic social media, engagement scores. Som du märker är det egentligen bara siffrorna efter som styr om det varit en succe eller inte=)
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Efter 30 internationella event senaste 6 åren så har jag själv både ett intresse och kunskap att projektleda mina produktioner. Normalt gör allting som har med koncept, venues, formspråk, talare, artister själv men låter sedan en agentur eller logistikpartner som vet hur jag vill ha det sköta allting i backend. Detta funkar dock bara om jag inte har flera stora produktioner samtidigt utan då går jag till en agentur som har alla tjänster samlat där jag mer eller mindra bara får tycka till om saker. Dock föredrar jag ha kontrollen helt själv för att dels spara tid och få min personliga touch på projekten.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Hållbarhet, diversity och inclusion är grundpelare i vårt DNA, vi gör inget event utan att detta är på agendan både som talking points men även genom en Social Impact Event check list. Denna säkerställer till så stor grad som möjligt att vi gör vad vi kan för att hålla nere vårt avtryck på våra produktioner, se till att vi serverar klimtsmart mat, återvinner de få saker vi producerar osv. Även här ligger jag personligen i framkant vilket visade sig ett av mina största event blev utsett till vår organisations mest gröna någonsin.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Innovation driver mig personligen framåt, jag försöker hålla mig uppdaterad på alla trender men framför allt försöka testa något nytt på varje stor prouktion som ingen hos oss gjort förr. Det kan vara röststyrningar, hologrampresentatörer eller rena av val av venues och teknik. Innovation handlar mycket om att våga men framför allt satsa pengar på hög kvalitet men lika mycket att få varje gäst att känna en aha-upplevelse på något som på pappert liknar ett standardevent.
Vad upplever du som största utmaning inför 2022?
Största utmaningen är utan tvekan att lyckas med hybrideventen, vi på Dell Technologies går inte tillbaka till F2F utan kommer satsa 100% på hybrida event där det digitala är ett stående inslag för att ge fler möjligheten att ta del av upplevelserna. Här blir det största utmaningen att skapa samma hype för de som är med virtuellt som de som kommer ut och får chansen att ses fysiskt. Det kommer dessutom krävas betydligt kortare tidslinjer då världen är ombytlig vilket trycker upp priserna väldigt mycket och kan ge problem med staffing och venues för större arrangemang om man inte kan planera tidigt.