Kan du berätta om ert nya koncept?
– Vi har startat en ny tv-studio. I hjärtat av Fotografiska ligger en studio som man kan hyra per timme eller en hel dag. Syftet med studion är att vi har sett ett behov av att företag snabbt ska kunna nå ut med sina budskap till en stor grupp människor. Därför kan en liten grupp medarbetare besöka oss, för att sedan dela med sig av informationen till medarbetare eller kunder i andra delar av Sverige eller världen. Från studion kan man livestreama sin konferens eller produktlansering via egna kanaler eller på sociala medier. Den passar även utmärkt för att hålla workshops på en mängd olika platser samtidigt där sändningen skapar förutsättningar för dialog, säger Helena Rex, försäljningsdirektör på Fotografiska.
Vilka typer av företag är kunder hos er?
– Det är en ganska bred målgrupp. Från början var det mest bank- och finansföretag som behövde komma ut med ny information. Konceptet spred sig sedan och det är nu både boklanseringar, produktlanseringar och paneldebatter som anordnas hos oss. Många väver även in utställningarna, mat, dryck och underhållning som tillsammans skapar en helhetsupplevelse. Vi brukar säga att det händer något när man möter konsten – man möter sina medmänniskor – och man möter sig själv.
Hur länge har konceptet funnits?
– Detta är nytt. Vi presenterade det på mässan Möten & Events. Studion stod klar för några månader sedan och därifrån går det att livesända från olika plattformar, allt från Facebook Live till webbsajter.
Skulle du säga att konceptet redan finns på marknaden?
– Jag vågar inte säga om det redan finns eller inte. Men jag har inte hittat någon annan aktör som erbjuder samma tjänst som oss. Sedan är detta en del av det vi tror på – alla ska känna sig inkluderade och man kan inte alltid förvänta sig att alla medarbetare och kunder kan vara på plats i Stockholm.
Är ert system interagerande?
– Ja, om man exempelvis har en paneldebatt kan man också skicka ut sina frågor via sociala medier, så att de som sitter i en annan stad kan skicka in frågor och interagera. Vår scen ser ut som vår monter, man kan exempelvis skicka ut frågor, ha mentometerknappar samt se staplar och diagram under mötet.
Hur viktigt skulle du säga att sociala medier är för hela eventbranschen?
– Väldigt viktig. Vi satsar stort på sociala medier och har 450 000 följare på våra sociala kanaler, så det är oerhört viktigt och vi lägger mycket tid på det. Vi har digitala redaktörer som ständigt arbetar med att ha dialoger med våra följare. Man måste vara snabb, lyhörd och inkluderande.