Best practise för publiceringar 2017
Företaget BuzzSumo analyserade över 800 miljoner inlägg som publicerades under 2016 och drog en rad intressanta slutsatser.
- Kortfattat är bäst – inlägg som innehåller färre än 50 tecken visar sig vara mest engagerande.
- Publicera vid rätt tidpunkter – inlägg som delas när det delas färre inlägg på Nyhetsfeeden visar högre engagemang.
- Använd video – inlägg som innehåller video (inspelad eller live) får fler delningar är andra typer av format.
Optimera ert omslagsfoto för mobilen och desktop
Facebooks omslagsfoto täcker 820×312 pixlar på desktop och 640×360 pixlar på mobilen. Detta innebär att omslagsfotot kan uppfattas olika mellan mobil och desktop.
För att försäkra sig om att omslagsfotot kan ses både på mobil och desktop bör man skapa en buffert på 134 pixlar på båda sidor.
Skapa påminnelser för högtider och anpassa påminnelser
För att undvika att missa kommande högtider kan man skapa påminnelser. Som Facebook själva uttrycker det: ”We can remind you to update your page on days that are important to you. Regular posts build visitor trust and engagement, and reminders can make it easier to follow a posting schedule.”
Uppdatera er profilbild till en video
Alla profiler och vissa Sidor kan nu spela in och ladda upp en video som är upp till sju sekunder lång och använda som profilbild. Glöm inte bort att inkludera ert företags varumärke i videon. För närvarande går det enbart att ladda upp profil video via iPhone och Android.
Lägg till undertexter till din video
Användare av social media på mobilen har vanligtvis ljudet av vilket gör att det är extra viktigt att inkludera undertexter till videon.
För att skapa undertexter behöver du bara följa stegen nedan:
- När videon är uppladdad, klicka på ”Select”.
- Nedanför ”Video Captions, kan du hitta en rullmeny som heter ”Generate Automatically”.
- När du valt Generate Automatically” ser du två alternativ: ”Review Manually” och ”Let Facebook Review”, vi rekommenderar att manuellt skapa undertexterna för att undvika missförstånd.
Av: Simon Beyer
Chief Strategy Officer Ingager
[email protected]