Ekonomiskt sett är vi alla påverkade av konjunkturens svängningar. För oss som arrangör innebär det inte bara en påverkan på utställarantalet, utan också på biljettförsäljning och besökarengagemanget. Även om vi ser positivt på en framtida återhämtning, särskilt efter de räntesänkningar som genomförts under hösten, är vi också medvetna om att det kommer att ta tid innan dessa åtgärder ger den effekt vi hoppas på. För att möta denna osäkerhet har vi som arrangörer redan vidtagit åtgärder – bland annat genom att öka våra marknadsföringsbudgetar inför våra kommande projekt våren 2025. Det handlar om att stå starkt och proaktivt för att skapa långsiktig framgång, även i tuffa tider.
Samtidigt är det tydligt att digitaliseringen fortsätter att spela en allt större roll i vår bransch. Besökare förväntar sig smidiga och moderna lösningar som förenklar och förbättrar deras upplevelse. Appar/webblösningar för att navigera på mässan, interaktiva kartor, smidiga betalningslösningar och andra tekniska lösningar är nu inte bara önskvärda, utan helt nödvändiga för att hålla jämna steg med utvecklingen. Här handlar det om att hitta en balans – att implementera dessa teknologier på ett sätt som förbättrar upplevelsen utan att skapa för mycket komplexitet för våra besökare och utställare. Det är en utmaning, men också en möjlighet att visa att vi som arrangörer inte bara följer med utvecklingen, utan leder den.
Det handlar dock inte enbart om tekniska lösningar för att skapa en bra upplevelse. En viktig trend vi ser är att både besökare och utställare söker något utöver det vanliga. Vi är i en tid där upplevelse och känsla spelar en allt större roll i att skapa minnesvärda event. Det där lilla extra – till exempel ljudupplevelser i gångarna med koppling till eventet, en pianist vid entrén eller varför inte hitta en partner som bjuder på fika när besökarna anländer till mässan – det är dessa små detaljer som kan göra stor skillnad. Vi ser att de mässor och event som verkligen sticker ut i besökarundersökningarna, är de som kan erbjuda något för alla sinnen, där människor inte bara lär sig och nätverkar utan också känner sig inspirerade och glada.
Om man är glad och inspirerad, är man också mer angelägen om att göra affärer.
För vårt bolag så handlar optimeringen av möten och event att hitta rätt lösningar som passar både våra besökare, utställare och andra arrangörer. Ett exempel på detta är våra mässor på Solvalla, eller en lantbruksmässa mitt i Lidköping. För att kunna hjälpa till att skapa utrymme för nya och oväntade idéer så måste vi först vara lyhörda för vad våra kunder eftersöker. Detta i kombination med drivna, engagerade och glada medarbetare utgör receptet som i slutändan ger nöjda och återkommande kunder.
En annan trend som blir tydligare och som vi tror kommer fortsätta under 2025 är att eventen/mässorna blir mer nischade. I stället för de breda mässorna ser vi en ökad efterfrågan på skräddarsydda evenemang som riktar sig till specifika målgrupper. Detta ger utställare och besökare mer relevanta och värdefulla upplevelser. Samtidigt växer också behovet av ökad interaktion och engagemang. Deltagarna vill inte bara vara passiva mottagare av information; de vill vara aktiva, engagerade och delaktiga i upplevelsen. Därför kommer framtidens event inte bara att vara informativa, utan också känslomässigt engagerande, med målet att skapa upplevelser som får deltagarna att känna sig mer kopplade till eventets innehåll och varumärken.
Avslutningsvis är det viktigare än någonsin att mötes- och eventbranschen står enad. Vi blir ofta ifrågasatta och jämförda med andra medieval, men tillsammans kan vi visa på den unika kraft och det värde vår bransch bidrar med. Mötesbranschen skapar upplevelser som berör, inspirerar och gör skillnad, så även under ett ljust 2025!
Av: Gabriel Börjesson, CEO, Exhibition Manager At Event