Projektet Smart Tourism Destinations syftar till att stödja EU:s turismekosystem i att proaktivt möta sina nuvarande och framtida utmaningar, uppmuntra användandet av ny teknik och implementeringen av innovativa digitala lösningar.
Att anamma datadrivna tillvägagångssätt kommer att stödja beslutsfattande och frigöra den fulla potentialen för EU:s turistsektor, säkerställa framtida konkurrenskraft, öka hållbarhet och tillgänglighet och uppmuntra nya former av sysselsättning och tillvaratagande av det lokala kulturarvet.
Evenemangsstaden, världens mest hållbara destination, innovationsnod för Västkusten. Göteborg beskrivs på många sätt.Destinationen var bland de första i Sverige att förstå värdet av evenemang för en hållbar stadsutveckling och arbetar nu mer aktiv än någonsin med legacy. Nu vill Göteborg vara först att skapa ett samarbete inom besöksnäringen där en hållbar destination drivs av datadrivet beslut.
− Destination Göteborg erbjuder en unik plats där forskning och utveckling av hållbara idéer, produkter och tjänster kopplat till upplevelseindustrin blir verklighet. Här finns samverkansplattformen, kompetensen, tekniken och den fysiska/digitala platsen. Med utgångspunkt i Göteborgs hållbarhetsarbete utvecklar vi just nu konceptet Destinationens Dataplattform (DDP) med målet att få upplevelseindustrin att utvecklas genom datadrivna beslut. Smart Tourism Destinations ger oss en unik möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter, lära och samverka med andra destinationer, säger Niklas Masuch, projektledare för DDP på Göteborg & Co.
Från data till insikter tillactions
Projektet Destinationens Dataplattform (DDP) som drivs av Göteborg & Co i samarbete med XperienceNext (Lindholmen Science Park), Mastercard, Truatam.fl.
DDP bygger på anonymiserade data som blir grund för att skapa innovativa lösningar och förbättra standarder för att mäta, följa upp och prognostisera besöksnäringens effekter ekonomiskt, miljömässigt och socialt.På ett helt GDPR säkert sätt kan en destination nu följa det viktigaste besökssegmenten rörelser och interaktioner med staden och dess aktörer.
Vid årsskiftet lanseras en Betaversion av plattformen som kommer att kunna användas med praxis inom först Göteborgsregionen, med ambition att sedan inspirera andra svenska och europeiska städer.
Mer information om Smart Tourism Destination: