En förhandstitt på hur det kommer att se ut presenterades på den stora IMEX-mässan i Frankfurt.
”De som varit i Göteborg och är bekanta med resmålet tenderar att lättare fatta beslut och rekommendera oss. Vi är inte lika kända som många av våra konkurrenter. Därför är det viktigt att visa upp vad vi kan erbjuda”, säger Fredrik Lundgren, projektledare på Gothenburg Convention Bureau.
Besöksguiden bygger på en vidareutveckling av Göteborgs digitala tvilling, som är en digital kopia av staden. Den är under utveckling med stöd av Omniverse-plattformen från NVIDIA. Flera kända platser och landmärken ingår, liksom flera hotell och anläggningar som Svenska Mässan och Gothia Towers.
Mötesarrangören kan bjudas in att besöka den digitala miljön där en guide visar runt, och besökaren väljer vad de vill se vad gäller hotell, faciliteter, restauranger, nöjen och attraktioner. Det är också möjligt att välja olika tider på dygnet och olika årstider.
”Vi diskuterade hur Göteborg kan ta ytterligare ett steg framåt inom hållbarhet och öka tillgängligheten. Det vi visade på IMEX är ett första steg med en video som visar ett smakprov på hur en besökare kan guidas runt i Göteborg”, säger Fredrik Lundgren.
Det återstår fortfarande mycket utvecklingsarbete och planen är att ha en testversion klar i början av 2025 och en fullversion året därpå. Förutom att vara ett verktyg för arrangörer är målet att öka tillgängligheten till Göteborg för besökare med funktionsnedsättning. Utvecklingen kommer att ske i samarbete med flera partners.