Han ser han en enorm potential för en säker och användarvänlig plattform som utmanar det befintliga utbudet. Här delar han sina tankar om eventteknologins framtid, de unika möjligheterna i Sverige och varför Conference Manager kan bli en gamechanger för svenska eventproffs.
Hallå där… Thomas Aebeloe CCO på Conference Manager.
Kan du kort förklara verktyget?
Conference Manager är den mest säkra plattformen för eventhantering i branschen, där hela livscykeln för ett event kan hanteras i en och samma plattform.
När nya kunder börjar använda vårt verktyg hör vi ofta att de tidigare använt Excel och inte insåg att det fanns enklare och mer effektiva sätt att hantera sina event. Vi förstår hur sena kvällar och stress över no-shows hör till traditionella metoder, men dessa problem försvinner ofta redan inom de första veckorna med vår plattform.
Vi vet också att pressen på eventproffs kan blockera inspiration på grund av den överväldigande mängden uppgifter och att-göra-listor. Därför är vårt mål att vara den rådgivare som många eventproffs saknar, för att inspirera till nya sätt att skapa det perfekta eventflödet för deltagarna.
Kan du berätta lite om din bakgrund och hur du hamnade på Conference Manager?
Jag har varit verksam inom B2B-teknikindustrin i 16 år och arbetat med några av de mest spännande och ambitiösa företagen där ute. Jag har bland annat lanserat och byggt upp den danska unicornen Sitecores närvaro i Sydeuropa och Mellanöstern samt tillbringat 7,5 år på Google där jag ledde det tekniska partnerskapsteamet för EMEA från Köpenhamn och London.
Conference Manager har under åren etablerat sig som ledande och en växande verksamhet i Danmark, tack vare en kombination av stark produktutveckling, utmärkt kundvård och ett unikt nätverk av användare som rekommenderar plattformen till sina kollegor i branschen. Vad kan vara bättre än att få nya kunder genom användarrekommendationer?
Jag har under min karriär skapat och skalat verksamheter internationellt, vilket också är mitt uppdrag på Conference Manager. Målet är att bli ledande inom eventhanteringsområdet, och grunden för att skala över hela Europa finns redan på plats.
Vad inspirerar dig mest med att leda initiativet på den svenska marknaden?
Den svenska marknaden liknar den danska när det gäller digital mognad och användning av plattformar inom olika branscher. Med vår starka position i Danmark och ambitionen att bli ledande i Europa är Sverige en hög prioritet för oss. Potentialen är enorm, och vi har redan sett en stor efterfrågan på vår plattform. Återkopplingen från svenska kunder och prospekt är liknande den vi får i Danmark: användarvänligheten är fantastisk, arbetsflödet är intuitivt, och vår plattform är en allt-i-ett-lösning. Dessutom är vår datasäkerhet oöverträffad inom eventhantering, vilket är en nyckelfaktor för vår framgång.
I Sverige bygger vi vidare på vår starka grund från Danmark och använder den för att bli en stark utmanare på en mogen marknad. Vårt globala tänk kombineras med en stark lokal förankring – med en svensk lokalisering av plattformen, lokal online-närvaro, svensktalande kundsupport, och lokal fakturering via svenska betalningssystem. Teamets insatser inspirerar mig att göra extraordinära saker som företag och team.
Vilka möjligheter ser du för Conference Manager på den svenska marknaden?
Vi ser en enorm potential för Conference Manager att ge företag och användare en lösning som kombinerar en intuitiv och användarvänlig upplevelse med oöverträffad datasäkerhet. Den kombinationen saknas idag både i Sverige och i övriga Europa.
Hittills har vår hypotes visat sig stämma: det finns en lucka på marknaden för det vi erbjuder, vilket tyder på att det definitivt finns plats för en ny större aktör. Vi utmanar status quo och erbjuder svenska eventproffs ett alternativ.
Hur skiljer sig den svenska eventbranschen från den danska, där ni är marknadsledande?
Den svenska och danska marknaden är mycket lika vad gäller digital mognad. I andra marknader, som exempelvis Tyskland där vi är baserade i München, använder de flesta företag fortfarande kalkylblad och flera olika verktyg för att hantera sina event. Så är inte fallet i Norden, där användningen av plattformar för att underlätta och effektivisera eventhantering ligger längre fram.
Det innebär att vi kan spegla mycket av vår etablerade strategi i Danmark i vår strategi för Sverige. Vi vill erbjuda svenska eventproffs ett alternativ och bryta det monopol vi upplever finns på den svenska marknaden.
En skillnad vi har märkt är dock att eventbyråer verkar spela en större roll i den svenska marknaden än i den danska. Som tur är ligger Conference Manager väl positionerade med ett dedikerat tillvägagångssätt för att samarbeta med eventbyråer.
Vilka är de viktigaste funktionerna som gör Conference Manager unikt jämfört med andra event- och bokningsplattformar?
Conference Managers huvudfokus är säkerhet och tillförlitlighet. Vi är stolta över att leda branschen med de högsta säkerhetsstandarderna.
Till exempel är vi den enda eventhanteringsplattformen med full ISO27001-certifiering, vilket säkerställer datasäkerhet som uppfyller de stränga kraven från högriskbranscher som banker, myndigheter och universitet.
Vi är också helt oberoende av molntjänster från tredje part och driver vårt eget datacenter i Danmark för att ge högsta säkerhet och ansvar för våra kunders data.
Vad är era långsiktiga mål i Sverige?
Vårt mål är att bli den föredragna lösningen för eventhantering inom våra kärnmålgrupper. Vi har redan etablerat oss som den mest föredragna plattformen i Danmark och Tyskland, och vi är övertygade om att vår beprövade lokaliserade strategi kommer att uppmana svenska eventproffs att överväga oss som ett alternativ.
Finns det några kommande funktioner eller utvecklingar som svenska användare kan se fram emot?
Vi vet att varje företag planerar och genomför sina event på olika sätt, men målet är alltid detsamma för oss: nöjda deltagare och bättre upplevelser.
Detta inkluderar funktioner som språkanpassning i anmälningsformulär och WCAG-kompatibla eventregistreringssidor för att underlätta för neurodivergenta deltagare. Den höga graden av detaljer och flexibilitet är anledningen till att organisationer som Siemens, IKEA, Nordea, Novo Nordisk, Arla och Carlsberg litar på vår produkt.
Vad är dina tankar om teknikens roll för event och konferenser i framtiden?
Vi förväntar oss förbättringar inom AI-driven automatisering och bättre hantering av kunddata, särskilt efter flera dataintrång i Europa. Medelstora och stora företag söker nu plattformar som prioriterar datasäkerhet och har full ISO-certifiering. Denna trend visar på en växande efterfrågan på säkrare och mer tillförlitliga lösningar.