Ett 20-tal företag har hållbarhetsanalyserats genom metoden Global Sustainable Tourism Council (GSTC) nu ska några av dessa företag berätta om hur just de arbetar hållbart. Detta sker på en hållbarhetsmässa som projekt Bärkraft står bakom, vid namn ”Upptäck Vindeln”.
Företagen från Vindeln kommun som har deltagit i projekt Bärkraft och ställer ut på mässan är Aurora Borealis, Granö Beckasin, Forsknäckarna, Spruce Island Husky, Wild River, Kronlund kursgård, Åmsele By Seasons, Kaffe Skog och Rök samt Vindelngallerian. De har produkter som hundspann, cykling, paddling, svampkurser, vandringspaket, boende i träden, mm.
En hållbarhetsmässa känns som ett nytt grepp – vad händer under denna mässa?
– Ja, förutom att besöksnäringsföretagen presenterar sitt hållbarhetsarbete så kommer matproducenter att finnas på plats för försäljning av lokalproducerade delikatesser. Även vårt biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka är med på mässan. Ett biosfärområde är ju en arena för hållbar utveckling, en möjliggörare för att ännu mer ska utvecklas här, och alltså en jättebra arm att kroka i om man känner att man vill engagera sig i hållbarhetsfrågor. Vi tror att det blir en fin chans för Vindelnborna med omnejd att upptäcka Vindeln och lära känna sin hembygd ytterligare och få idéer till nästa utflykt eller semester. Du behöver inte åka långt för att få en schysst hållbar upplevelse, säger projektledare Carolin Vallgren, som jobbar på destinationsorganisationen Gold of Lapland i projekt Bärkraft.
Besökarna kan även uppleva lokal litteratur då mässan sammanfaller med Littfors, en litteraturfestival som sträcker sig längs hela Vindelälven och avslutas i Vindeln med aktiviteter för både vuxna och barn. Det finns med andra ord mycket att upptäcka under denna lördag. Och har du vinnarskallen med dig kan det vara du som vinner ett presentkort hos ett av besöksnäringsföretagen.
Gör projekt Bärkraft fler aktiviteter inom hållbarhet?
– Ja det händer massor just nu! Då intresset för vandrings- och andra utomhusupplevelser lockat många nya gäster har också trycket på naturen och viss nedskräpning ökat, så vi har tagit fram en hållbarhetsguide som översätts till flera språk för att det ska vara lätt att agera rätt i naturen, berättar Carolin.
Vi står också värd för att alla kommuner som medfinansierar projektet (Vindeln, Norsjö, Malå, Lycksele och Storuman) deltar i hållbarhetsanalyser av de egna kommunerna. Här ligger vi verkligen i framkant och bygger hållbarhet på flera nivåer. I Vindeln genomförs detta under oktober månad 2021.
Projekt Bärkraft avslutas vid årsskiftet men ska hinna med att ta fram många intressanta verktyg innan dess, bland annat en digital värdskapsutbildning samt trycka upp hållbarhetsguiden och distribuera den.
Fakta:
Plats: Renforsskolan, Storvägen 40, Vindeln
Datum och tid: 16 oktober kl. 11-15.00.
Upptäck Vindeln är kostnadsfritt event.
Projekt Bärkraft
Projekt Bärkraft är ett gränsöverskridande Botnia-Atlantica-projekt där parterna Gold of Lapland, Visit Hemavan Tärnaby samt Visit Helgeland ingår. Syftet är att utveckla ett mer hållbart näringsliv med särskilt fokus på besöksnäringen. Projektet ska bidra till ökad kunskap om hållbarhet genom att vara inspirerande, lyfta fram goda exempel och erbjuda personlig coachning. Teman som natur, miljö- och klimatpåverkan, samspelet mellan näringsliv och lokalsamhälle samt näringens ekonomiska mervärde är utgångspunkt. Projektet pågår till och med december 2021. Finansiärer: Interreg Botnia Atlantica, Region Västerbotten, Nordland Fylkeskommune, Vindeln kommun, Norsjö kommun, Malå kommun, Lycksele kommun samt Storuman kommun.
GSTC
Global Sustainable Tourism Council, GSTC, är en internationell standard för hållbarhetsarbete inom besöksnäringen, initierad av FN. Kriterierna i GSTC är indelade i fyra delar: hållbarhetsplanering, sociala och ekonomiska fördelar för lokalsamhället, främja kulturarvet och miljöpåverkan.
Gold of Lapland
Gold of Lapland är en medlemsägd, ekonomisk förening som bildades redan 2005 och som har sitt huvudkontor i Norsjö, Västerbotten. Vi har ett 60-tal medlemmar och de finns i nio kommuner Robertsfors, Skellefteå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Dorotea, Vindeln, Malå och Sorsele. Vårt uppdrag är att stärka våra besöksnäringsföretag, att verka för en hälsosam ökning av antalet besökare till vårt område och verka för att marknadsföra en ansvarsfull, hållbar destination med höga natur- och kulturmiljöer. Vi är 10 personer som arbetar på Gold of Lapland och vi driver just nu 14 projekt och uppdrag som alla syftar till att stärka företagen och bygden. https://weare.goldoflapland.com/