Undersökningen handlar om svenskars sätt att surfa på nätet med smartphones. Den visar att närmare 72 procent av Sveriges befolkning använder telefonen för att surfa på nätet – alltså endast inte ringa och smsa.
Rapporten visar även att 62 procent av befolkningen använder sin telefon för att skicka mejl samt att e-handeln blivit allt populärare som mobilsajt. Ett annat sort användningsområde är sociala medier som 54 procent av befolkningen använder sig av.
Rapporten visade tydligt att användningen av smart mobiler ökar. Mer än hälften av befolkningen har ökat sitt mobilsurfande under de senaste åren och var sjätte person uppger att de kommer spendera ännu mer tid på surfandet under kommande år.
Trots den höga användningen av mobila enheter visar rapporten att bara 32 procent anser att mobilsajterna är lättnavigerade. Länkarna är ofta för små och svåra att klicka sig in på och många upplever även det besvärligt att behöva skrolla i både sid- och höjdled. Två av fem deltagande säger sig lämna en hemsida om den är svårnavigerad och dessutom inte återvända till denna.
Studien visar även att män är mer benägna att gå till konkurrenternas webbsida vid navigeringssvårigheter och att det är vanligare bland de yngre nätsurfarna att besöka konkurrenternas webbsida om de är missnöjda.
Läs hela rapporten här.