Eventpersonal startades 2004. Då byggdes en databas upp som skulle komma att bli företagets grundpelare. Databasen bestod av eventpersonal över hela Sverige.
– Tidigare VDn designade från början redskapet till att boka eventpersonal och söka efter dem i en databas. I dag har vi över 60 000 personer i vår personalbas, säger Tove Bruce.
I databasen kan man söka smalt. Önskar en kund jobba med en person över 25 år, som kan prata ryska, bor i Malmö och har jobbat inom mässbranschen tidigare, så är chansen stor att kunden kan finna den personen hos Eventpersonal.
Planerade jobba med hälsa
Tove är utbildad Hälsopedagog vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, och jobbade under skoltiden som eventpersonal. När studietiden var slut gjorde hon illa ryggen och började istället jobba mer inom eventbranschen. Efter att ha jobbat med event hos några av de största jättarna bestämde hon sig för att satsa på Eventpersonal.
– Företaget behandlade personalen bäst, säger Tove.
Sedan dess har Tove jobbat som projektledare. För några år sedan blev hon också delägare och köpte 40 procent av bolaget. Vid årsskiftet 2018 utsågs hon till vd och köpte i somras ytterligare 45 procent av bolaget av grundaren. Hon är nu majoritetsägare.
I dag är de fyra personer som jobbar heltid på Eventpersonal och företaget omsatte år 2018 7,5 miljoner kronor.
Vad fick dig att ta steget till att bli ägare?
– Nu blir jag fast här tänker jag. Jag kan inte klättra mer inom företaget och det är ändå jag som driver och brinner mest för det. Grundaren har andra projekt på gång och behövde pengar till dem, säger Tove.
Vilka anlitar er?
– Från början var det mest eventbyråer. Men nu försöker de alltid lösa allting själva. Men vi får oftast deras jobb när de inte lyckas lösa personalfrågan. Det blir många korta inhopp. Mestadels har vi direktkunder som jobbar med mässor och kongresser, säger Tove och fortsätter:
– Vår styrka är att vi kan göra stora projekt med mycket personal, vi kan bemanna en mässa med 150 personer i en vecka utan problem. Likaväl kan vi ha tre personer i en monter på en liten mässa. Det är högt och lågt, förklarar Tove.
Personal från hela Sverige
Till Eventpersonal kan vem som helst lägga in sin ansökan. Företaget väljer sedan ut vilka som får jobba. För att lära känna personalen anordnar Eventpersonal flera rekryteringsträffar per år i Stockholm, Göteborg och Malmö. De personer som inte kan komma brukar istället få göra en skype-intervju.
– Vi har en grundidé om att personalen som jobbar hos oss ska känna att det är hållbart, det ska vara schyst hela vägen. Omsättningen på personalen ska inte vara hög, menar Tove.
Hur är den perfekta eventpersonalen?
– Man ska vara informativ, glad och trevlig.Det spelar ingen roll hur mycket erfarenhet man har eller om man läst på eventlinjen – det är fortfarande det personliga intrycket som är viktigast.
De som jobbar hos Eventpersonal är oftast mellan 23 och 30 år gamla. Mestadels är det tjejer som söker sig till yrket.
– Av någon anledning är det oftast tjejer som skickar in sina ansökningar. Jag tror som kille att man tänker: ”jag är ingen värdinna”, även om det också står ”värd” i ansökan. Men vi försöker anställa killar och människor med blandade ursprung. Så vi har alla världens språk i vårt register. Många kunder efterfrågar också det. Så det är jättekul att man kan hjälpa till med integrationen, menar Tove.
Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Vi har aldrig varit ute och sålt något – vi har alltid varit överösta med jobb, och kanske inte alltid de jobb vi helst vill ha. Så jag skulle vilja få in färre, men större jobb där fler i vår personal kan vara med samtidigt och jobba. Det är dessa jobb som vi är bäst på. Så jag ska sälja in oss till de kunder som vi faktiskt vill ha, istället för att bara ta de jobb som kommer in till oss, avslutar Tove.