Internationella bokningssajter som Booking, Expedia och Hotels.com har blivit maktfaktorer i hotellbranschen. Enligt Nordic Choice Hotels digitalchef Lisa Farrar har de fått en så pass stark ställning att de numera kräver upp till 25 procent av säljpriset vid en hotellbokning.
En handfull bokningssajter står för cirka 20 procent av hotellbokningarna. Det vill Nordic Choice Hotels ändra på.
Såhär säger Lisa Farrar om bokningssajternas oligopol:
– Vi vill bryta bokningssajternas oligopol och hoppas att de andra hotellkedjorna hoppar på tåget de med. För oss kan detta innebära besparingar på 50 miljoner kronor om året, säger Lisa Farrar till Digital.di.se och fortsätter:
– Vi jobbar gärna med Expedia, Booking och de andra. De är extremt bra på att nå ut brett och till grupper vi inte kommer åt, så vi ska absolut också i framtiden ha samarbeten med dem, men vi jobbar för att alla gäster ska boka sin andra bokning direkt hos oss.
Nordic Choice Hotels vill bryta bokningsjättarnas makt genom ny plattform
För att bryta bokningsjättarnas makt har hon och innovationschefen Christian Lundén valt att ansluta sig till en ny digital plattform som heter Windingtree.
Windingtree är en öppen plattform från vilken hotellkedjor, flygbolag, hyrbilsföretag med flera kan erbjuda bokningar via blockkedjetekniken. Plattformen är alltså inte en konsumenttjänst som Booking, utan mer utav en databas som tredjepartsleverantörer kan hämta information från och integrera i sina appar och sajter.
Plattformen kan även användas av nischade bokningssajter som kanske vill erbjuda hotellbokningar och flygbiljetter i samband med olika evenemang, som exempelvis Stockholm Marathon.