Här i mitt första inlägg på Eventeffect så tänkte jag bjuda på några erfarenheter som jag formulerat i sex tips, som hjälpt mig att göra framgångsrika event, håll till godo!
1. Definiera målgrupp – Om ni exempelvis har marknadschefer på banker som målgrupp, är det viktigt att ni har ett innehåll som är relevant för målgruppen. Helst även en kund från branschen. Det går även bra att ha en specifik roll/roller från alla branscher som målgrupp. Min erfarenhet är att det ofta är viktigt att skilja på B2B och B2C.
2. Content is Queen – Absolut viktigast är att ha ett intressant ämne och innehåll. Rubriken är väldigt viktig (det vet alla tidningsmänniskor) för att locka in deltagare till landningssidan. Alla våra utvärderingar visar tydligt att deltagarna gillar en blandning av föredrag med ett tydligt budskap och sedan en kund som bevisar tesen. Det är en stor fördel om kunden kan visa på ett tydligt affärsvärde.
3. Bjud in brett – Bjud in brett så att många ser att det händer en massa spännande saker hos er. Då får du även den virala effekten. Men det är då viktigt att på landningssidan ha en text som säger vem eventet är för. När vi frågar deltagare på våra event var de fått inbjudan, så är den näst största kanalen alltid ”från kollega eller vän”. Om man vill vara selektiv går det att endast ha intresseanmälan där ni godkänner de som får komma.
4. Tydlig agenda – Ha alltid en tydlig agenda (även på korta frukostseminarier), med tider för de olika föredragen. För varje talarpunkt rekommenderar jag en rubrik, med mellan 3 och 5 underpunkter, namn, titel och företag på talaren. Samt en kort bio om talaren och en bild.
5. Alltid en moderator – Min erfarenhet är att det gör stor skillnad att ha en moderator som håller ihop seminariet eller konferensen. Både på korta och långa event. Som moderator bör du vara aktiv och lägga in egna tankar, erfarenheter och åsikter mellan föredragen. Och bjuda på dig själv på scenen.
6. Dela INTE ut din presentation – Istället för att dela ut din presentation föreslår jag att du tar fram ett dokument som innehåller samma budskap som ditt föredrag. Ett tips kan vara att lägga in en del av dina bilder från presentation och addera text. Då kan även andra personer än de som lyssnat på föredraget ta del av informationen. Sedan kan man även sprida dokumentet som ett ”content” och kräva registrering för nedladdning.
Av: Mats Gustafsson
Mats startade Wednesday Relations 2002 och har lång av erfarenhet av marknadsföring, försäljning och CRM. Han är återkommande gästskribent på Eventeffect och kommer skriva om marknadsföring och om rollen som eventföretagare.
Om du vill nå Mats, så gör du det här.