Nu när restriktionerna börjar lätta, ökar också efterfrågan på hybrida event med publik både på plats och online. Den här formen ställer dock större krav på själva sändningsformatet med koncept, innehåll, dramaturgi och teknik.
Här skärps nu konkurrensen mellan traditionella eventbyråer, som under pandemin styrt om till att arrangera digitala möten, och produktionsbolag och byråer som Creo, som kommer från tv- och filmvärlden. Creo, med närmare 40 anställda, har levererat filmproduktioner och livesändningar till stora bolag och organisationer i över två decennier, och byrån har märkt av ett kraftigt ökat produktionstryck sedan pandemins utbrott. I år går byrån mot en rekordhög omsättning på över 50 MSEK och en byråintäkt på drygt 40 MSEK.
-Våra kunder, mest stora multinationella företag, har sedan länge förstått att online events är ett mycket effektivt kommunikationsverktyg för att bygga varumärke och kultur, både internt och externt, säger Creos vd Niclas Grunewald.
Under pandemin har den tekniska utvecklingen gått rasande fort, och vi har vant oss vid att kommunicera live rörligt med ett klick. Samtidigt växer insikten om värdet av att kunna skapa gemensamma upplevelser online, och att det krävs mer än Teams eller Zoom för att ge den effekt som krävs. Här landar vi i ett behov av hög kompetens inom dramaturgi, kreativitet, teknik och, givetvis, stor förståelse för vad som driver målgrupperna.
–Därför är jag väldigt glad över den fina förstärkning vi får med flera nya kompetenta medarbetare, både från eventbranschen och tv-bolag, för att möta våra kunders behov även i framtiden fortsätter Niclas.
• Eric Hising, Senior Creative and Technical Producer. Kommer närmast från samma roll på Nine Yards och har mångårig erfarenhet av att producera avancerade scen- och tekniklösningar för stora företagsevent.
• Marie Johansson, Senior Project Manager. Erfaren tv-producent med många år på produktionsbolagen och TV4, där hon även var programchef för TV4 Plus.
• Mia Myllgren, Project Manager Live. Tidigare teknisk koordinator och planner på Discovery, Nent, TV4/CMore.
• AnnaKarin Sandström, Executive Producer. 15 års erfarenhet som innehållsproducent i
eventbranschen på byråer som Nine Yards, Baluba och senast PS Occasion.
Creo är en del av H&H Group, en ledande byrågrupp för kommunikationsexperter, med över 350 konsulter från 15 byråer som samarbetar med fler än 600 kunder.