Vad är din titel och uppdrag?
– Jag är delägare och medgrundare samt driver företagets dagliga verksamhet.
Vilket bolag äger du eller jobbar för?
– WLTR FOR MEN AB.
Hur länge har du jobbat med e-handel?
– Ett år.
Konferensmarknaden i Sverige har ett ofta återkommande problem som tar mycket tid av arrangörernas – det är utmaningen att locka deltagare till heldagseventen.
Problemet rör både konferenser som är kostnadsfria för deltagarna och för konferenser som kostar tusenkronor per dag. Så vad kan konferensarrangörerna lära av dig som e-handlare för att bli effektivare i arbetet med att rekrytera deltagare?
– Om jag som e-handlare bytte jobb med en konferensmarknadsförare för en dag finns det primärt fyra punkter jag skulle fokusera på – ett digitalt system med en deltagardatabas, ett antal prisreducerade montrar per evenemang för nystartade företag, aktivera deltagare på plats och inkludera deltagare i marknadsföringen.
– För att effektivisera rekryteringen av deltagare till mina evenemang hade jag velat använda mig av ett digitalt system med en databas som samlar intresserade deltagare. De intresserade deltagarna kan då anmäla sitt intresse per evenemang, vilket hade underlättat och effektiviserat rekryteringen. Jag hade satsat på sponsorer för att sänka deltagandekostnader och öppnat upp möjligheterna för nystartade företag genom att prisreducera ett visst antal montrar per evenemang.
– De prisreducerade montrarna hade jag valt att placera på en plats där folkmassan befinner sig för att de nystartade företagen ska kunna dra nytta av det uppsving som folkmassan medför. Genom att aktivera deltagarna på plats och inkludera dem i mitt programupplägg hade jag på så vis skapat ett mervärde av deltagandet för att motivera en eventuell hög deltagandekostnad. För mig som e-handlare är det endast vid den här typen av evenemang jag har möjlighet att möta kunden ansikte mot ansikte och därför kan det vara guld värt om rätt möjligheter erbjuds.
– I min marknadsföring inför evenemanget skulle jag inkludera deltagarna så de får valuta för pengarna. Detta kan göras genom att till exempel presentera deltagarna i sociala medier och på evenemangets hemsida. Jag tror på att konkretisera vad man som arrangör erbjuder för att skapa ett större värde för deltagarna som kan väga upp alla de kostnader som ofta uppstår i anslutning till ett evenemang.