Anna Nilsson började sin karriär som molekylär medicin-student, men upptäckte ganska snabbt att hon inte var ämnad för att arbeta i den branschen. Istället fick hon upp ögonen för mötesindustrin och tog sig, efter en tid i England, till posten som eventchef på mediehuset IDG.
– Det var lite av en slump att jag hamnade i eventbranschen, jag arbetade på ett konsultföretag i England som började arrangera seminarium som jag fick projektleda. Egentligen var det inget speciellt ämnesområde som lockade, utan mer att få arbeta på ett spännande mediehus med event. Nu har jag arbetat på IDG i drygt sex år och tycker att det är väldigt spännande att få arbeta med techevent.
Inspireras av internationella event
Att Anna Nilsson söker ny inspiration är det ingen fråga om. Främst finner hon nya idéer genom att följa internationella tech-event som The Next Web Conference och Web Summit.
– Jag inspireras mest av internationella event. Självklart finns det några svenska event som är väldigt bra, men jag tycker att utländska event ligger mer i framkant än vad vi gör i Sverige. Sedan får jag ny inspiration av att möta våra kunder och besökare – de har oftast väldigt bra idéer. Jag läser också mycket information om konkurrerande event samt besöker dem för att hitta inspiration till att testa nya saker. Människorna i mitt team är också väldigt duktiga och professionella, vilket ger mig mycket ny energi.
Grattis till Gyllene Hjulet-vinsten som årets bästa event i kategorin B2B, varför tror du just ni fick priset?
– Jag tror att det beror på att vi är etablerade som ett av de ledande techeventen i Norden och har visat ett gott resultat gällande kvalité och tillväxt. Sedan har vi en gedigen plattform och process för hur vi arbetar med innehåll, marknadsförning och partners. Vi gör helt enkelt ett väldigt coolt event.
Enligt Anna Nilsson ligger en del av Webbdagarna Stockholms framgång i att eventet grundas i ett starkt team, närhet till besökarna och ett mediehus med en redaktionell bas.
– Vi har en daglig kontakt med våra besökare via sajterna. Så vi har hela tiden en regelbunden koll på vad branschen vill veta mer om och vad de har för utmaningar. Vi jobbar mycket med en helhetsbild kring Webbdagarna – att det ska finnas en tydlig vinkel och en röd tråd. Allt ska höra ihop med Webbdagarna-känslan, innehållet, scenbilden, introfilmen, musiken, utställningsytan och mottagandet när besökarna kommer på morgonen. Eventet ska både kännas interaktivt och inspirerande, samt bidra med konkret kunskap.
Webbdagarna startade 2004 och har sedan dess vuxit från 300 till 3000 deltagare. I dag lockar enbart Webbdagarna Stockholm 1600 besökare och Stockholm, Göteborg och Malmö tillsammans 3000 besökare. Genom åren har eventet gått från att vara en traditionell konferens med ett program på stora scenen och sponsorer med roll-ups i utställningsbåset, till ett event med spännande intro, stora namn på scenen och interaktiva verksamheter på sidan av. Enligt Anna Nilsson arbetar de i dag med en häftigare produktion, och annorlunda med marknadsföringen. De skräddarsyr också eventet för mer nischade målgrupper, där frukostseminarier och mindre möten är standard. Innehållet i eventet används också i mediehusets digitala kanaler.
Teamet bakom Webbdagarna består av Sidona Tesfai, projektledare, John Sundström, marknadsansvarig, Angelica Lundin, projektledare, Anna Nilsson, eventchef, och Katarina Strömberg, moderator.
IDG arbetar tillsammans med produktionsbyrån Springconf, som sköter den tekniska produktionen, hjälper till med projektledning och utställningsytor. Innehållet i konferensen står de själva för.
Har ni börjat planera inför 2018 års event?
– Ja, det har vi redan börjat ladda inför. Men först ska vi genomföra Webbdagarna Göteborg i september. Under 2018 vill vi få in ännu fler interaktiva inslag och fler mötestillfällen som workshops, diskussionsforum och nischade spår. Vi kommer fortsätta ha vårt storslagna program på scenen med inspiration och olika case. Med en sådan stor och bred målgrupp måste vi göra mer nischat innehåll också.
En vanlig arbetsdag för Anna Nilsson verkar inte existera. Med cirka 100 produktioner per år sker det alltid nya saker på kontoret. Möten och ännu fler möten, verkar vara den vanligaste arbetsuppgiften. Sedan är hon med i uppstarten och utformningen av nya event och andra affärsområden, stöttar kollegor och ser till att alla i hennes team har det bra. Hon arbetar mycket med mediehusets säljteam och redaktion, då de är viktiga team som bidrar till eventen med innehåll och partners.
Om du får tänka fritt, hur skulle ditt drömevent se ut?
– Jag skulle vilja ha ett utomhusevent, lite mer åt festival-hållet, fast för tech-branschen. Där vill jag samla nya spännande tekniska lösningar – allt från uppkopplade bilar till 3D-skrivare, blandat med spännande föreläsningar. Det ska vara en samlingsplats för hela branschen där branschkollegor kan ses, lära sig saker, inspireras och ha väldigt kul. Det skulle jag tycka var roligt. Eventet ska ligga i anslutning till någon lite coolare industrilokal. Exempelvis på en plats som Trädgården i Stockholm.