eventeffect.se
Lars_Aggestedt

Lars Aggestedt skapar säkra möten med uteaktiviteter och avskildhet

Hallå där...

Fysiska möten spelar fortfarande en viktig roll och numer inkluderar vi gärna uteaktiviteter på våra konferenser och möten. Lars Aggestedt, hotelldirektör på Krägga Herrgård, berättar om konferensgästernas förändrade beteende. 

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Rider
    • Sture
    • Inadra
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-03-08 | Söndagsprofilen

Journalisten som blev eventchef på Bonnier News

Möt Maja Florin, eventchef på Di-gruppen. För Eventeffect berättar hon om hur mediejätten jobbar med konferenser och event.

maja florin eventchef Bonnier
Maja Florin, eventchef på Möten & koncept Di-gruppen, Bonnier News. Foto: Pax Engström Nyström

Ålder: 58 år
Född: Uppsala, uppvuxen i Umeå
Bor: Bostadsrätt i Bromma
Familj: Man sedan 33 år tillbaka, två vuxna barn och ett barnbarn. Inget djur hemma förutom dammråttor
Gör: Eventchef på Möten & koncept Di-gruppen, Bonnier News

eventchef Bonnier
Maja Florin med sina kollegor på en internkonferens med zumbatema i augusti 2019. Foto: Pax Engström Nyström

Hon önskar att hon kunde gå på fler event, istället för att attestera fakturor och sitta i möten. Men dagarna har bara 24 timmar och tiden räcker inte alltid till för Di-gruppens eventchef Maja Florin. Förutom att basa över 70 medarbetare och 350 event årligen, jobbar Maja Florin även med att försöka förena 14 olika varumärken under ett tak.

– Vi behöver satsa på färre men värre event. Det sliter på vår organisation att göra så många event som vi gör i dag, säger Maja Florin.

På sitt bord har hon 14 olika tidningar som tidigare haft egna eventavdelningar. Nu är Bonnier News mitt uppe i processen att förena dessa till en. Maja Florin räknar med att processen ska pågå i tre år.

– Alla har haft sina sätt att göra konferenser och event på. Effekten av det har varit att vi gör många små saker, som leder till små intäkter. Nu samlar vi istället alla under ett tak och fokuserar på våra kärnaffärer, berättar hon.

Med det menar Maja Florin att Bonnier News kommer skala bort vissa små event, som exempelvis frukostseminarier och små konferenser.

Business to business

Di-gruppens event har en tydlig business to business-inriktning. Målgruppen är människor som jobbar inom näringsliv och offentlig sektor. Eventen är kopplade till tidningarna på Bonnier News, där bland Dagens Industri, Aktuell Hållbarhet, Resumé och Dagens Media. Eventavdelningen arrangerar även event med Dagens Nyheter i Almedalen och Sydsvenskan i Skåne.

Maja Florin beskriver verksamheten som spretig.

– Jag har styckat elefanten i fyra delar. Konferens-, koncept-, nätverk- och nya affärer, säger hon.

Inom delen koncept ryms bland annat Gasellgalan och Årets byrå. På området nya affärer bubblar det just nu. Bland annat planerar Bonnier News att starta upp ett nytt utbildningsprogram riktat mot mindre och medelstora företag.

Startar eventbyrå

Maja Florin berättar att Bonnier News även planerar att starta en form av eventbyrå som ska heta Di-gruppen Event Studio.

– Det är en verksamhet där vi gör skräddarsydda event på uppdrag av kunder, säger hon.

Startar ni en egen eventbyrå?

– Ja, vi har gjort event åt kunder då och då under åren. Nu är tanken att vi ska göra det mer som en egen affärsenhet, säger hon.

Stor inkomstkälla

Bonnier News eventverksamhet är en växande inkomstkälla. I dag omsätter Di-gruppens event, tillsammans med Fastighetsnytts Business Arena 200 miljoner kronor årligen.

Totalt står eventdelen för nästan 20 procent av Di-gruppens omsättning. Men den traditionella medieaffären är fortfarande störst.

– Vi har många olika saker vi jobbar med just nu – kanske lite för många ibland, säger Maja Florin och skrattar.

Gör allt själva

Tidigare jobbade Di-gruppen med större eventföretag. Men i dag gör de cirka 90 procent av eventen själva.

– Vi väljer att göra eventen själva då det både är mer rationellt och bra för kulturen att ha människorna i organisationen. Det är en filosofi hos oss. Event är ett lagarbete, menar hon.

Men även om de gör de flesta eventen inom Bonnier News, tar de hjälp av byrån One Motion vid produktionen av Gasellturnén.

– Det är ett annat typ av genomförande som kräver ett externt eventbolags resurser, säger Maja Florin.

eventchef Bonnier
Gasellgalan på Konserthuset i Stockholm 2019. Di Gasell firade 20 år. Foto: Pax Engström Nyström
Så vilket är det häftigaste eventet du varit med och genomfört?

– Det är sällan våra event är särskilt spektakulära. Det är inte så upphetsande med konferenser om banker, datacenter eller sjukhus. Men är man som jag, lite nördig och tråkig, så är det här det rätta stället att vara på, säger Maja Florin och berättar vidare:

– Det mest minnesvärda eventet jag varit på måste vara Di Gasells 20-årsjubileum i fjol. Vi hade en hel symfoniorkester på scenen – det var så storslaget att jag fick gåshud.

Du säger att Gasellgalan är det enda projektet där ni jobbar tillsammans med en eventbyrå, tror du att ni skulle ha häftigare event om ni tog in eventbyråer oftare?

– Säkert, den typen av extern input skulle bidra till vår verksamhet på ett bra sätt. Men det är också en kostnads- och lönsamhetsfråga. Vi måste se vad som är mest värdeskapande för våra målgrupper.

Bra koll på kunderna

Di-gruppens eventavdelning har en klar fördel när det kommer till att känna sin målgrupp. Genom mediernas alla kanaler kan de noggrant bevaka vad näringslivet och den offentliga sektorn efterfrågar och skapa sitt innehåll efter det.

– Vi har en tydlig researchprocess som omfattar både digitala undersökningar och djupintervjuer med deltagare från våra konferenser. Vår affärsmodell bygger på partner- och deltagarintäkter, säger Maja Florin, som också berättar att eventavdelningen via medierna får tillgång till en stor databas med potentiella kunder.

– Vi har fantastiska markandsföringskanaler genom våra tidningar och digitala kanaler. Där har medier en stor konkurrensfördel, då vi har tillgång till målgruppen och även en trovärdighet.

Svårt att hitta lokal

Maja Florin berättar att det råder lokalbrist i Stockholm, där Bonnier News främst lägger sina event och konferenser.

– Att hitta bra lokaler i Stockholm är en jätteutmaning. Vi vill ha runda bord för cirka 300 sittande personer, bra vegetarisk mat och en fräsch miljö med personlighet i centrala Stockholm. Men det finns knappt, säger hon och berättar att deras konferenser oftast hamnar på Grand Hôtel eller Berns.

Utmaningen med detta är att exempelvis Grand Hôtel och Berns inte alltid faller alla Bonnier News deltagare i smaken.

– Målgrupperna som läser Dagens Samhälle och Dagens Medicin tycker att det är för fint där, säger hon.

Vill gå på fler event

En annan utmaning som Maja Florin nämner är att hon inte hinner gå på så många event som hon skulle önska.

– Jag är inte ute och konkurrensbevakar så mycket, vilket jag tycker är en stor brist. Jag skulle vilja finna mer inspiration. Men sedan är det kanske inte jag som främst ska få inspiration, utan mina medarbetare, som skapar innehållet och känslan i våra event, säger hon.

Maja Florin menar att Di-gruppens eventavdelning har mycket att lära och utveckla.

– Det är en underhållningsindustri – vi kan inte överleva om vi inte ständigt förnyar oss. Vi måste se deltagarna som om det var dem som stod på scenen, menar hon.

Varför byta ut ett fungerande koncept?

Maja Florin vet när det är något som fungerar. Då håller hon hårt i det. Hon har jobbat på Bonnier i 35 år och varit gift med samma man i 33 år.

– Det verkar inte som om jag är så förändringsbenägen, säger hon och skrattar.

År 1985 gjorde hon sitt första arbetspass på tidningen Veckans Affärer, som nyfiken journalist. Där blev hon kvar tills hon började intressera sig för läkemedelsindustrin. Lägligt nog startade Bonnier samtidigt upp branschtidningen Dagens Medicin, som hon senare skulle komma att jobba för, först som redaktör och sedan som utvecklingschef med ansvar för konferenser.

– Jag byggde upp eventverksamheten på Dagens Medicin, från noll till ungefär 25 miljoner kronor i omsättning, säger Maja Florin.

Flera år och omorganisationer senare har Maja Florin landat i sin roll som eventchef på Möten & koncept Di-gruppen.

Kan du sakna journalistyrket?

– Jag har aldrig ångrat att jag bytte roll. Jag blev journalist för att jag är nyfiken och vill veta lite om mycket. Men jag tycker det är roligare att göra affärer, så det var aldrig ett svårt val för mig.

eventchef Bonnier
Maja Florin med barnbarnet Max. Foto: Privat
7 snabba frågor
Vad läser du gärna just nu?

– Jag önskar att jag kunde berätta om en fin och litterär bok. Men just nu orkar jag bara smälta deckare och feelgood-böcker. Främst läser jag några av tidningarna som vi ger ut – men jag hinner inte läsa alla, så det brukar bli Dagens Industri och Aktuell Hållbarhet på kvällen. Överst på nattduksbordet ligger Selma Lagerlöf-biografin av Anna-Karin Palm och samlar damm.

Vad har du för motto?

– Går det lätt så är det rätt. Det är något jag lärt mig efter att ha kämpat för länge med projekt som varit bra på pappret, men som aldrig flög.

Kan du berätta något som vi inte visste om dig?

– Jag är en stolt ägare till ett antal hästar – förhoppningsvis blivande hoppstjärnor. Min dotter driver en hästgård i Sörmland, där hon föder upp och rider in unghästar. Det är hennes gamla hopphäst som fått flera föl. Man kan säga att alla mina pengar går till hö. Själv rider jag inte på hästarna, även om jag tidigare ridit i livet.

Hur ser ditt drömevent ut?

– Det behöver inte vara ett spektakulärt event med pyroteknik. Jag vill komma hem och känna mig klokare, att jag har träffat spännande människor som jag kan göra affärer med i framtiden. Får jag med mig ett par nya affärsidéer som jag kan testa på omgivningen senare också, så är jag nöjd.

Vad gillar du att göra på fritiden?

– Jag har ett barnbarn som heter Max. Han är fem år och ser mig än så länge som sin bästa kompis. Vill jag göra något roligt umgås jag gärna med honom.

Var ser du dig själv om tio år?

– Om tio år borde jag egentligen gått i pension. Men tanken på att sluta jobba känns overklig. Jag är nöjd om jag får en permanent fribiljett till alla Bonnier News event i framtiden. Då hinner jag gå på alla event som jag inte är på nu.

Vad gör du en typisk söndag?

– Jag önskar att jag satt i en rabatt på mitt lantställe i Uppsala och grävde, eller vid bryggan med en kopp kaffe i handen. Men under den här tiden på året är risken större att jag jobbar en del under en söndag.

Läs mer: Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna
Joline Ekman joline@eventeffect.se

Läs mer:

Hansi Sundström

Hansi Sundström – eldsjälen som blev miljonbolagsägare

Han har jobbat på över 1 500 mässor och brinner för integration. Hansi Sundström startade från noll och driver i dag Sveriges största monterbyggarbolag Workman Event. Följ med när han berättar om sin livsresa.

Nolia

Nolias vd: ”Jag vill ha fler eventarenor till Norrland”

På helgerna åker han utför i Umeås slalombackar eller jagar i Lapplands skogar. I veckorna sitter han på vd-stolen och jobbar för att Nolia ska vara Norrlands självklara mötesmäklare.

Anna Bauer

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna

Anna Bauer har både hunnit med att spela golf i landslaget, jobba som sportreporter och eventskapare. Nu axlar hon rollen som affärschef på Sveriges nyaste mötesanläggning Scandinavian XPO.

MovingToMars theDesign Museum

Vi lämnar hemmakontoret för ett Mars-äventyr!

Annons

Efter en lång tid av teamsmöten vid köksbordet längtar många av oss efter nya upplevelser. Nu tar Tekniska museet med oss på ett riktigt äventyr – den här gången till planeten Mars. Vi hänger med för att ta reda på om det finns förutsättningar för att bo och arbeta på den röda planeten. Tekniska lovar en spektakulär rymdresa med både restaurangmeny utöver det vanliga, gott om plats för möten och bra streamingmöjligheter, så låt nedräkningen börja!

adapt to survive

untitled design 3

banner eventeffect svm

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Tipsa oss! Prylarna som gör konferensen säkrare
  • Utvalt: 33 tips för dig som är Event Manager
  • Mötesexperten: Så här hanterar du besvärliga situationer i moderatorrollen
  • Mötesexperten: Så här lär du dig ett manus utantill
  • Lista: 6 tekniktrender för event att hålla koll på
  • Fem arrangemang du som eventproffs inte får missa
  • 5 eventproffs bjuder på sina bästa tips
  • Blommor på event: Floristens 5 bästa tips
Niklas Åstrom Koncept och event Eventeffect

Story: Sakta men säkert börjar det faktiskt bubbla

Annons

Efter en mörk vår, en sommar av hopp och en sensommar av bakslag så börjar vi äntligen glimta lite ljus i tunneln. Handbromsen är ur och viljan att aktivera och engagera är åter. Det är ett steg i rätt riktning i en verklighet som inte är det vi brukade kalla för vardag och som troligen aldrig blir det vi tidigare kallat för ”normalt” igen.

Upphandlingar

  • Procurement: Platform for Virtual Fairs
  • Upphandling av ramavtal för webbinarie- och filmproduktion
  • Upphandling av konferensanläggningar där virtuella event är ett delområde i kravställningen
  • Livsmedelsverket upphandlar kurs- och konferensadministration
  • Upphandling av direktsänd ljud och bildproduktion

Eventarenan

Hangaren Subtopia

Subtopia är redo

Annons

När världen öppnar upp igen har vi allt på plats för att skapa smittsäkra evenemang.

Inspiration

kgrw01w8wqwebeqhkciw

Premiär för heldigital produktion som kommer nära sin publik

Digitala möten

Med den nyskrivna pjäsen Trädgårdsgatan bjuder Helsingborgs stadsteater publiken på teater på ett helt nytt sätt. Föreställningen har repeterats och spelats in via det digitala kommunikationsverktyget Zoom och resultatet är ett relationsdrama som finns att se gratis online 20 februari – 31 mars på stadsteaterns hemsida.

Att ha moten utomhus kring lagerelden har blivit ett satt att skapa nya affarsmojligheter for flera konferensanlaggningar.

Nytt koncept hjälper dig att placera projektorn på bästa stubben … och white boarden på rätt gren

Destination

Visit Dalarna introducerar ”Möten på dalavis” med fokus på alternativa och trygga sätt att genomföra konferenser på. Dalarnas stora potential av naturupplevelser och utomhus-aktiviteter innebär att man kan möta efterfrågan som finns på att träffas på riktigt.

Eco Sightseeing eldrivna batturer markta med Bra Miljoval

Sommarevent på gång? Nu finns miljömärkta båtturer i Stockholm

Hållbarhet

Vill du boka hållbart? Som första rederi i Sverige erbjuder Eco Sightseeing Sthlm AB, med sitt till 100 procent eldrivna fartyg M/S Sylvia, miljömärkta båtturer enligt Bra Miljövals nya miljökrav.

influencer traning

Största på Instagram inom träning och hälsa

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna inom träning och hälsa på Instagram just nu.

unnamed 64

Massvaccinering kan liknas vid ett stort publikt event som eventbolag är experter på

Inspiration

Här bjuder David Klint Le Pactes grundare och Managing partner på sina tankar om hur eventbolagen skulle kunna hjälpa till att klara av massvaccinering.

SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

Digitala möten

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”

stora inluencer 2020

De är störst på Instagram i Sverige

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

1M UPDATE Eventeffect

Upplev sex konferensanläggningar på 6 minuter

1M UPDATE

Eventeffect.se besöker varje vecka en ny konferensanläggning med sitt koncept 1M UPDATE, här kan du kolla in sex olika filmer från de senaste veckorna.

kennet karjalainen anders olsson

Digital invigning av ny anläggning

Inspiration

MotorHalland väljer att inviga sin nya anläggning helt digitalt via livestream. – Tajmingen med invigningen kunde inte vara bättre, säger Per Brinkenberg, märkeschef.

susanne larsson

Att ta vara på talanger

Annons

För inte så länge sedan satt jag och Vår Gårds VD, Kadi Upmark, i köket hemma hos mig, jag hade precis fått mitt tredje barn. Hon hade kommit för att gratulera oss i familjen å personalens vägnar och räcka över en liten blomma. Samtalet kretsade mycket kring nyskapande och hur roligt det är med inredning och byggprojekt.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Vara Konserthus söker konferens- och eventansvarig
  • Branschens bästa inom försäljning och bokning
  • Sundsgården söker en Hotell & konferenschef
  • Workplace Manager
  • Deloitte söker videoproducent

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

SPG EVENT OCH RYSKA POSTEN EVENT BLIR ĐIVISION

SPG event och Ryska Posten event blir đivision

Eventbyrå

I slutet av 2020 meddelade SPG Event och Ryska Posten Event att en ny allians bildats mellan byråerna. Nu tar de steget ut och presenterar ett gemensamt varumärke – DIVISION.

HOMAGE 18515

Uppstickaren Homage vinner Carlsberg

Affärer

Brand Experience-byrån Homage är en av tre byråer som vunnit Carlsberg Sveriges eventbyrå-upphandling.

Marten D Annette M Niclas R

Eventyr fortsätter växa – här är senaste rekryteringen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventyr kunde strax innan årsskiftet berätta att de anställt kommunikationsstrategen Martin Lee som Content Strategist. Nu inleds året med ytterligare en stark rekrytering inom området för att möta marknadens ökade efterfrågan. Ny Content Producer på Eventyr blir Annette Mörk.

Mest läst

lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris är Riksidrottsmötet 2019

Riksidrottsmötet 2019 vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris

Äntligen kan vi på Destination Jönköping meddela att Riksidrottsmötet 2019, arrangerat av RF-SISU Småland, står som vinnare av årets event- och mötespris som delades ut under fredagens Jönköpingsgala.
eventapp konferens event

Lista: 32 medskapande eventappar för ditt nästa evenemang

Här listar Eventeffect appar som du kan använda på ditt evenemang för att skapa ett mervärde för dina deltagare.
Isabelle Bergqvist

Isabelle Bergqvist till BANG

Kommunikations och eventbyrån BANG, Brand Arena Nordic Group rekryterar och anställer Isabelle Bergqvist som produktionsledare.
motorbanor

Lista: Svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Josefine

Josefine Gudmundson ny VD för Comfort Hotel Göteborg

På nytt jobb

Från Sävedalen via Leysin, Peking och Manhattan. Josefin Gudmundson tar i maj över som ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Göteborg på Skeppsbron.

Compodium

Compodium skalar upp med fyra och har fokus på att anställa ytterligare femton

På nytt jobb

I linje med Compodiums strategi att accelerera bolagets omsättning och skala upp organisationen har Compodium förstärkt sin organisation. Lin Eriksson Nordström har tillträtt som marknadschef i januari tillsammans med Magnus Godin, produktägare och utvecklingsansvarig samt Johan Morin och Lucas Lundqvist som stärker upp utvecklingsteamet samt säljorganisationen.

Isabelle Bergqvist

Isabelle Bergqvist till BANG

På nytt jobb

Kommunikations och eventbyrån BANG, Brand Arena Nordic Group rekryterar och anställer Isabelle Bergqvist som produktionsledare.

Gästskribenter

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

Så räddade de verksamheten när allt stängde ner: ”Perfekt”

Annons

När fysiska möten begränsades drabbades deras populära kursverksamhet. Då tog Mariebergs Arkivbyrå hjälp av 7A med videokonferenser – och kunderna kom tillbaka.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff