Namn: Mikael Johansson
Företag: Renault Nordic
Vad är ditt uppdrag?
– Jag är Servicemarknadschef för Renault Nordic med ansvar för Servicemarknad i Sverige, Norge, Finland och Island. Det innefattar ansvar för försäljning av reservdelar och tillbehör, verkstadsprocesser, kundnöjdhet och övrigt som rör servicemarknad.
Vilken typ av event gör du och i vilken omfattning?
– Jag ansvarar för lite olika event, både mindre och större. Störst är vår servicemarknadskonferens som anordnas en gång per år någonstans i Norden. Det är ca 150-200 deltagare vid denna konferens men jag anordnar även mindre arrangemang under året med våra återförsäljare.
Var hittar du inspiration?
– Inspirationen kommer från alla olika håll, från konferenser jag deltager i, från TV och tidningar, från egna tankar på hur en konferens bör se ut för att engagera deltagarna på bästa möjliga vis.
Hur köper du talare, föreläsare och moderatorer?
– Normalt går jag på hörsägen och rekommendationer. När det är dags för ett event, hör jag mig oftast för från vänner och kollegor som varit på konferenser/föreläsningar och får då bra information om vilken/vilka talare som har engagerat mest och har presenterat ämnet på bästa sätt. De måste samtidigt vara roliga att lyssna på och få information om mitt företag då det blir lättare att anknyta till för åhörarna.
Hur väljer du andra leverantörer?
– Internet är ett utomordentligt verktyg för att hitta rätt talare. På samma sätt väljer jag andra leverantörer.
Ser du någon trend i hur ni jobbar med möten?
– Nej faktiskt inte, varenda gång det är dags för ett event, känns det som att jag börjar om från ruta ett. Så det kanske är dags att vi på ett bättre sätt samordnar våra olika event.