– Vi har under ett antal veckor funderat kring vad vi kan tillföra på den digitala eventscenen som verkligen engagerar. Vi bestämde oss tidigt för att vi inte tyckte att det var tillräckligt att erbjuda en slot-tid i en studio och kalla det för att vi har digitaliserat våra event, säger Koncept & Events vd Niklas Åström.
Ville aktivera deltagarna
Byrån har tvingats pausa stora delar av sina planerade event på grund av den pågående coronapandemin.
– Att fortsätta kommunicera tror vi är väldigt viktigt i dessa tider, men det behövdes tillföras mer som engagerar och motiverar deltagarna. Vi ville skapa en lösning som aktiverar deltagarna var de än befinner sig. Så vi skapade Live & Dine, säger Niklas Åström.
En panel eller ett Ted-talk
Live & Dine är ett Employer Branding-event som sänds från en studiomiljö som byggs upp i Koncept & Events kökslounge på kontoret i Vasastan.
Lösningen är delvis som en traditionell videokonferens. Byrån bygger innehåll för en livesändning, samlar deltagarna framför skärmarna och genomför sändningen med kundens nyckelpersoner som kommunicerar ut sitt budskap; genom föreläsare, en panel, ett Ted-talk eller liknande.
Det som är nytt, är det som händer därefter.
Kockar från restaurang K-märkt
Deltagarna kommer inför eventet att få matkassar hemlevererade. När kockarna Jens Dolk och Hanna Normark från restaurang K-märkt kliver in i studion är det dags för deltagarna att engagera sig. Under ledning av proffskockarna får de tillaga till en trerättersmeny – hemma i sitt eget kök.
– Vi kommer att dra nytta av Jens och Hannas erfarenheter av att jobba med hållbarhet, så menyn kommer vara helt vegetarisk; och deltagarna får också tips och trix i hur man bekämpar matsvinn. Hållbart och modernt, helt enkelt, säger Niklas Åström.
Hanterar administration och logistik
I studion finns förutom tekniker och kameramän även en producent och en moderator, som möjliggör integration mellan deltagarna och studion. Koncept & Event hanterar även all administration och logistik kring anmälan och leveranser.
– När vi gör traditionella event levererar vi en helhet när det kommer till både själva arrangemanget, men också konceptet. Vi känner att vi med Live & Dine har hittat ett sätt att fortsätta leverera en kombination av kommunikation, engagemang, aktivitet och gemenskap, säger Niklas Åström och fortsätter:
Viktigt hålla personalen motiverad
– Den kombinationen finns det ett enormt behov av just nu. Både att nå ut till hela organisationen, men också se till att den hålls motiverad. Det sistnämnda upplever vi tappas bort helt och hållet i många andra digitala lösningar som dyker upp, säger han.
Ingen gräns för antalet deltagare
Även om Live & Dines existens bygger mycket på det undantagstillstånd som orsakats av Covid-19, tror Niklas Åström att det finns en plats för konceptet även längre fram.
– Vi har med Live & Dine skapat en aktivitet som kan genomföras för ett i princip oändligt antal deltagare. Dessutom är det en aktivitet som stjäl lite tid av personalen som deltar från sitt eget hem, säger han.
https://www.youtube.com/watch?v=nBeBG9jPOe4&feature=youtu.be