Förra året genomförde Got Event 388 evenemang och lockade nästan 1,6 miljoner besökare till stadens arenor.
Både antal evenemang och antal evenemangsbesökare ökade jämfört med 2018. Got Events bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev cirka 1 miljard kronor.
28 miljoner kronor
– Jag är nöjd med verksamhetsåret. Vi har haft en stor bredd i evenemangsutbudet och både evenemangen och evenemangsbesökarna har blivit fler, säger Got Events vd Lotta Nibell och fortsätter:
– Vi har även lyckats öka vår egenfinansiering och kan lämna tillbaka nästan 28 miljoner kronor till vår ägare.
Ullevi och Scandinavium är motorerna i bolagets arenapark och står tillsammans för över 60 procent av evenemangsbesökarna.
Scandinavium hade en hög beläggning, mycket på grund av att Lisebergshallen försvunnit, medan Ullevi hade något färre konserter jämfört med 2018.
”Både långväga turister och besökare från närområdet”
– Stadens ambition med arena- och evenemangsverksamheten är att erbjuda göteborgaren ett varierat evenemangsutbud och det tycker jag bolaget lyckats väldigt bra med, säger Got Events styrelseordförande, Mats Ahdrian (KD), och fortsätter:
– Världsartister i kombination med hemmalag i flera sporter blir en bra mix som attraherar både långväga turister och besökare från närområdet. Jag är också väldigt nöjd med att koncernbidraget minskat, vilket är helt i linje med uppdraget från styrelsen.
Utvalda siffror för 2019:
- Möjliggjort 388 evenemang.
- 1 565 700 miljoner arenabesök.
- Bidraget till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev är cirka 1 miljard kronor.
- Got Event fyllde 20 år.
- Cirka 600 timanställda medarbetare.
- 145 månadsanställda medarbetare.
- Köper endast 100 procent ursprungsmärkt el från vindkraft.
- Ullevis solcellsanläggning genererade cirka 60 000 kilowattimmar.
- 89 procent av våra besökare är mycket nöjda eller nöjda med evenemanget de besökte.
Mätningarna är gjorda vid 30 evenemang på Ullevi, Scandinavium och Gamla Ullevi.