LogiMAT är den största årliga intralogistikmässan i Europa. Mässan hålls i Stuttgart, Tyskland, och huvudtemat för 2023 är sammankoppling av smarta nätverk.
Med på mässan är Jungheinrich, en av världens ledande leverantörer inom intralogistik. De brukar vara med men i år väljer de att för första gången även erbjuda sina kunder möjligheten att uppleva ett virtuellt monterbesök samtidigt under mässans första dag, via det digitala tillägget Digital Experience of Jungheinrich @ LogiMAT. Eventeffect ringer upp Malin Millnert, marknadschef för Jungheinrich Sverige och Danmark för att höra mer!
Berätta om idén bakom Digital Experience of Jungheinrich @ LogiMAT!
– Jungheinrich arbetar alltid för tillgänglighet och hållbarhet, på alla sätt vi kan. Så nu när vi ställer ut på årets största intralogistikmässa i Europa, vill vi göra det tillgängligt för våra kunder även digitalt. Samtidigt.
Hur kommer det gå till?
– Klockan 16.00 på mässans första dag, kommer vi att ha ett virtuellt showroom, inklusive 3D-visualiseringar med guidad information där vi kommer presentera de viktigaste ämnena och produkterna som visas i vår monter. Dessutom kommer vi att tillhandahålla exklusivt innehåll via streaming som kommer att spelas in under den första dagen i vår monter. Deltagarna kommer också ha möjlighet att chatta med och ställa frågor till olika branschexperter.
Har ni någon studio på plats eller hur fungerar det? Och vilken plattform använder ni för det digitala upplägget?
– Det kan jag tyvärr inte avslöja på förhand. (Detta vill vi gärna fånga upp efter mässan, förstås! Reds.anmärkning)
Har ni tagit hjälp av någon digital eventproducent eller har ni kompetensen inom företaget?
– Båda delarna. Vi har ett centralt eventmarknadsteam i Tyskland, som utöver fysiska mässor även projektleder digitala event tillsammans med externa samarbetspartners.
Hur har ni gjort tidigare år och vad gjorde att ni i år valde att även köra digitalt?
– Förra året gjorde vi ett digitalt event för allra första gången i samband med LogiMAT. Då spelade vi in höjdpunkter från mässan som visades via ett digitalt event i efterhand, med moderator och experter. Men i år sker det digitala eventet för allra första gången under själva mässan, med de fördelar det ger.
Vad hoppas ni vinna på årets upplägg jämfört med tidigare år?
– Genom att det digitala eventet nu går samtidigt som LogiMAT-mässan finns möjlighet att fortfarande vara bland de första som får ta del av våra nyheter inom intralogistik – även om man inte kan vara fysiskt på plats på mässgolvet. Man kan vara med via laptopen eller mobilen.
Har du något tips till andra företag som funderar på att komplettera sin mässmedverkan med en digital plattform?
– Många kunder idag har svårt att ta sig fysiskt till en mässa, då deras arbete innebär att de har ont om tid. Men de vill ändå kunna hålla sig uppdaterade med de senaste nyheterna och möjligheterna att förbättra sin verksamhet. Att kunna erbjuda digitala event som komplement till fysiska mässor, gör det tillgängligt för dem. Jungheinrich kommer bland annat att hålla en stor produktlansering av en ny automationslösning och visa upp olika produktnyheter.
Mer om:
Jungheinrich är en ledande leverantör inom intralogistik och materialhantering. Koncernen finns över hela världen och det svenska dotterbolaget Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget Jungheinrich AG. Det svenska huvudkontoret finns i Arlöv, strax norr om Malmö. Här kommer du till Jungheinrichs hemsida.