Hur skapar man minnesvärda mässmontrar?
– Gör det inte för komplicerat. Satsa hellre på en tydlighet i erbjudandet till dina besökare och tänk ”less is more” i sammanhanget, produktutbud och grafiska budskap. En rolig och annorlunda aktivitet eller tävling med giveaway som är tydligt kopplat till erbjudandet, produkten eller det utställande företaget brukar oftast hänga kvar hos besökarna även efter att de lämnat mässanläggningen.
Behöver en monter vara mer påkostad för att locka fler kunder?
– Det är inte min uppfattning. Det finns många alternativa material och metoder som kan effektivisera en kostnadsbild när man ska bygga mässmontrar i dag. Det finns inget som säger att en monter som kostar en halv miljon kronor är mer lockande än en monter för femtio tusen kronor. Det som räknas i slutändan är ändå att man har tänkt igenom hela mässdeltagandet och konkretiserat sina mål. Samt utifrån det har skapat en tydlig mötesplats för det erbjudande man ger sina besökare.
Hur ser din drömmonter ut?
– Oj, vilken svår fråga. Jag älskar färg och tycker oftast att man hamnar i montrar som håller sig till ganska säkra, med nedtonade färger som gråskala, blåa och gröna toner. Tänk vad härligt att få skapa en solgul monter med färgklickar av pistagegrön, rosa och lila färger.
Kan du ge tips på hur man skapar en monter som lockar kunder?
– Först och främst, tänk igenom varför ni ska ställa ut på mässan – vad vill ni uppnå med deltagandet? Vad vill ni att besökaren i er monter ska känna till om er när de lämnar montern? Utifrån det, förenkla och förtydliga erbjudandet och tryck på det i inbjudningar, kampanjer och sedan i er mässmonter.
– Försök begränsa er till det nyaste nya inom produktfloran, om ni har fysiska produkter det vill säga. Kom ihåg att mässan ursprungligen var till för att visa just nyheter och inte gammal skåpmat, även om dessa också är viktiga i det totala erbjudandet, så kan man välja andra sett att visa dem. Besökaren ska känna sig upplyst när denne lämnar din monter.
– Satsa på riktigt bra monterpersonal och säljare i montern. Undvik ”självservice-stationer” så som touchscreens och Ipads, där besökaren själv förväntas leta rätt på informationen. I en värld som mer och mer tas upp av digitala medier och teknik tror jag ännu mer på det personliga mötet och dess positiva inverkan i en långsiktig affärsrelation.
Vilka är de hetaste trenderna inom mässmonter-branschen just nu?
– Min personliga uppfattning är att det läggs mycket fokus på tekniska lösningar i montrarna i dag. Det kommer mycket stora skärmar och det är mycket prat och idéer som dyker upp kring VR-experience, augmentet reality och 3D upplevelser. Att ge besökarna en upplevelse när de kommer till en monter känns som något alla vill på ett eller annat sätt i dag. Vi ser också att tyger ihop med olika sorters ”gömda” system mer och mer ersätter de gamla hederliga snickerierna i mässmontrarna, en flexibel och kostnadseffektiv lösning som ändå gör det möjligt för kreativa former och lösningar.