Sju konkreta spaningar om mässornas nya spelplan:
1, Ett hack i globaliseringen
Flygbolag som försvinner, mindre internationellt resande, länder som hunnit olika långt i sin återhämtning… Globaliseringen har det tufft just nu.
2, Beteendeförändringar
Det kommer att bli beteendeförändringar både bland utställare och besökare. Ett sådant exempel är den sociala distanseringen. För oss i Sverige kanske inte social distansering är något nytt. Många påstod att det var vi som uppfann agerandet för många år sedan. Men de senaste veckorna har uttrycket fått en helt ny innebörd. Jag är övertygad om att när saker och ting börjar att återgå till det ”normala” kommer vi att se två olika beteenden; (1) De som fortsätter med den sociala distanseringen och (2) De som tvärtom vill visa att ”Nu skall vi börja att träffas igen allt skall bli som tidigare”. Den stora frågan är hur stor respektive grupp blir.
3, Förändrat säkerhetsfokus
Hänger ihop med bland annat den sociala distanseringen. För inte så länge sedan upplevdes terrorism som det främsta hotet, nu är det virus. I Asien diskuterar man kontroller vid insläpp där man kontrollerar feber samt vilka regioner man besökt tidigare (via QR-koder i passen). Likaså diskuterar man ökade krav på förregistreringar för att minska köer vid insläpp samt hårdare antalsmaximeringar i hallarna.
4, Digitalisering
Just nu diskuteras och genomförs digitala möten på ett sätt som aldrig tidigare. Allt fler testar och den tekniska tröskeln har blivit mycket lägre. För egen del känns det som om jag konstant sitter i Zoom-möten. En inte alltför vågad gissning är att det är en utveckling som kommit för att stanna. I en värld där många företag får vänja sig vid en konstant sjukfrånvaro på 10-15% kommer man att göra allt för att effektivisera arbetet. Däremot är jag övertygad om att det inte innebär slutet för de fysiska mötena. Det handlar inte om att välja mellan fysiskt och digitalt. Det handlar om att kombinera. Vi kommer att uppleva allt fler fygitala möten, det vill säga kombinationer av fysiskt och digitalt. Oavsett om vi talar om butiker eller mässor. Men mycket mer om detta i kommande sammanfattningar.
5, En ny mässkarta
När möjligheterna att arrangera större möten öppnas upp igen kommer det att vara välfyllt i mässkalendrarna. Mässor som flyttats kommer att innebära mängder av nya krockar, både nationellt och internationellt.
6, Inte till omfång lika stora mässor
De flesta arrangörer som medverkat i de internationella webbinarer som jag deltar i är överens om att det kommer att dröja innan de största mässorna är lika stora i omfång som de var tidigare (både ytmässigt och besöksantalsmässigt).
7, Aktörer som försvunnit
Arrangörer, utställare, monterbyggare, transportföretag, hotell, restauranger, besökare… Vi är många som har det riktigt tufft just nu.
Detta är bara några exempel på vad som kommer att känneteckna den nya spelplanen. Men vi kan vara överens om att ingen vet med säkerhet. Det enda vi vet med säkerhet är att det kommer att se annorlunda ut och att det kommer att innebära både hot och möjligheter.
Av: Mikael Jansson vd Fairlink
Du kan läsa hela nyhetsbrevet här.