Hallå där… Isaac Kuritzén, bandmedlem i eventbandet Isaac & The Soul Company. För Eventeffect berättar han om hur hans bakgrund från eventbranschen var avgörande för bandets framgångar.
– Min bakgrund från eventbranschen har varit väldigt avgörande för Isaac & The Soul Companys framgångar och för hur vi tänker när vi skapar innehåll för företagsevent, säger han.
För drygt 20 år sedan var Isaac Kuritzén med och grundade Occasion tillsammans med Mattias Trotzig.
Efter cirka fem år tillsammans gick han vidare till Eventum och Live Nation för att jobba med kommersiella rättigheter och aktivering av sponsorskap.
Började som en kul grej
– Jag har genom denna ”skola” lärt mig mycket om dramaturgi och hur man, för deltagarna, skapar det bästa eventet, berättar Isaac Kuritzén.
Isaac Kuritzén startade Isaac & The Soul Company för ungefär 15 år sedan.
– Bandet var fram till 2015 en hobby och en kul grej. Det var först när jag fick min första dotter som jag bestämde mig för att bli rockstjärna på riktigt, säger han.
Hoppade av rollen som vd för att satsa på bandet
Isaac satt som vd på ett finansbolag när han bestämde sig för att säga upp sig för att istället satsa hundra procent på bandet.
– Jag gjorde precis tvärt emot vad andra nyblivna föräldrar gör i den situationen. Jag sade upp mig från min roll som vd, för att satsa hundra procent på att göra Isaac & The Soul Company till Sveriges bästa liveband, säger Isaac Kuritzén och fortsätter:
– Vi har gjort stora slutsålda konserter och varit med i många tv-program. Det har varit Victoriakonserten, Sommarkrysset, Nyhetsmorgon med flera. Kronan på verket var min medverkan i premiärprogrammet av Så Ska Det Låta i SVT. Det var skitkul.
Företagsevent är världens bästa skola
Att göra underhållning på företagsevent är världens bästa skola. Lyckas man där så lyckas man överallt, menar Isaac Kuritzén.
– Att varje kväll få möta en ny publik där majoriteten aldrig har sett oss är väldigt utmanande och det gäller att bygga en relation med publiken som utmynnar i den bästa kvällen som deltagarna haft, säger Isaac Kuritzén och fortsätter:
– Det enda sättet att lära sig denna konstform är att utsätta sig för den så ofta som möjligt. Det har vi gjort och det har lett till att vi byggt upp en stor publik i Sverige som älskar det vi gör.
Våga uppmana gästerna till interaktion
Isaac Kuritzéns bästa tips för att få igång publiken är att våga uppmana gästerna till interaktion.
– Att våga vara avslappnad, sig själv och uppmana till interaktion med gästerna på scenen är viktigt. De kvällar jag verkligen lyckas knyta ihop dessa tre parametrar känner jag mig som Frank sinatra, säger han.
Isaac Kuritzén berättar att deras egna event är roligast att showa på.
– Det är en magisk känsla att spela för en utsåld arena där publiken kan ha rest långt och betalat mycket pengar för en biljett. Det ger oss energin vi behöver för att leverera det bästa giget någonsin, menar han.
Fler liveband
Han berättar att det den senaste tiden har startats många liveband.
– Det är både skitkul och lite hedrande, då många nämner oss som förebild och inspirationskälla, säger Isaac.
Ska sälja ut Globen
Nu planerar Isaac & The Soul Company att sälja ut Globen.
– Den 21 november avslutar vi vår Sverigeturné med en egen konsert på Globen. Det kan låta heltokigt, men så crazy är det inte. Under alla dessa år har vi byggt upp en stor fanclub med en trogen publik som verkligen älskar det vi gör, berättar han och avslutar:
– Vi har också utvecklat en typ av marknadsföring som säljer väldigt mycket biljetter. Efter slutsålda konserter på bland annat Nalen och Cirkus i Stockholm, går vi nu all in och låter så många fans som möjligt uppleva oss samtidigt.