eventeffect.se
Rapporter

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Hallå där...

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset, Stockholm — en halvdagskonferens riktad till Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Arrangör är Executiveeffect, och VD/projektledare Victor Träff berättar hur den egna undersökningen lagt grunden för upplägget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

2023-01-20 | Almedalen | Branschfolk | Narrenpriset

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan, Region Gotland.

Mia Stuhre

Organisation: Almedalsveckan, Region Gotland

Utbildning: Civilekonom, inriktning marknadsföring och organisation.


Om utmärkelsen Narrenpriset:

Narrenpriset är eventbranschens äldsta individuella pris och delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad och som visat prov på särskild utvecklingspotential. Dessutom ska personen vara en förebild i branschen och för sina kollegor.

Mia Stuhre är verksamhetsledare för Almedalsveckan på Gotland som funnits i över 50 år. Under hennes ledning har arbetet med politikerveckan till stora delar förändrats. Det har blivit mer strukturerat, fått en vision, egen budget, ökad samverkan med olika grupper och bildats en särskild referensgrupp. Mia har även lagt stort fokus på att skapa möjligheter för små organisationer att kunna medverka. Det finns också numra ett ramverk som innebär att det ställs krav på att de som deltar ska ställa sig bakom demokratiska värderingar.

– Alla ska ha en möjlighet här att göra sin röst hörd, säger Mia. Vi måste värna om de mindre organisationerna. Jag möter varje dag människor som brinner för att skapa ett bättre samhälle. Almedalsveckan ska vara en plats som är till för alla, oavsett om det handlar om en stor eller liten fråga.

Det spelar ingen roll om den som vill delta har en stor budget eller arbetar med enbart ideella krafter. Det ska finnas möjligheter för alla att delta.  Det som driver Mia är hennes tro på människor och livsinställningen att allt är möjligt. Trots att det hänt tråkiga och skrämmande saker de senaste åren under Almedalsveckorna har det inte fått henne Mia att vika en tum. Hon vägrar att ge upp tron på att människor och att deras positiva engagemang kan skapa viktiga förändringar.

– Jag är ingen debattör eller samhällsengagerad i någon speciell fråga som jag strider för, säger hon. Men jag brinner för Almedalsveckan och det som det gör med människor. När jag kommer ned på gatorna, efter ett halvår av intensivt arbete, och ser energin, engagemanget och glädjen som lyser från alla arrangörer och besökare. Det är magiskt. Så även när vi läser arrangörernas svar på frågan varför Almedalsveckan är viktig för dem.

– Det handlar om en demokratisk mötesplats för att nätverka, nå ut, öka kunskapen om organisationerna, samt i andra riktningen, få stimulans, ny kunskap, inspiration. En plats för demokrati. För många arrangörer är det en viktig del i deras relation med politiker, organisationer och näringsliv för att bidra till ett bättre samhälle.

Bakgrund

Mia Stuhre är utbildad civilekonom med inriktningen marknadsföring och organisation, utbildad i Växjö i slutet av 80-talet. Efter studierna arbetade Mia som marknadsförare och studentkontakt på sitt fackförbund och medverkat som utställare och marknadsförare på civilekonomstudenternas olika arbetsmarknadsdagar. Hon var också 5 år vice VD för ett mindre bolag En viktig del i hennes arbete var marknadsundersökningar. Hon har också i omgångar drivit eget företag, oftast med inriktning mot marknadsföring och sponsring. När hon träffade sin man 1999 blev det en enkelbiljett till Visby. Som nyinflyttad Visbybo började hon först som samverkans ansvarig på universitetet innan steget gick över som marknadschef på Gotlands energi, GEAB.

I sin roll som marknadschef på GEAB var hon ibland utställare och fick även möjlighet att arrangerade event vilket väckte hennes intresse. Efter ett antal år började hon arbeta som avdelningschef och verksamhetsutvecklare inom Region Gotland.  Åren gick och 2016 fick hon äntligen möjligheter att söka drömjobbet som innebar att hon skulle få huvudansvaret för Almedalsveckan.

Första jobbet med event

Det första eventet som på allvar väckte Mias intresse för event var när hon arbetade med arrangemanget Geab Power Challenge. Ett event för dataspelsentusiaster med speldagar som pågick non-stop i 96 speltimmar. Eventet drog 400 deltagare, den yngsta var 14 år och den äldsta 60 år.

– Där hade jag det övergripande ansvaret för själva projektet och sedan hade jag ett par fantastiska unga kollegor som var ansvariga på golvet, säger hon. Det var otroligt kul att jobba med.

Det som verkligen ledde in henne till att brinna för evenemang var när hon 2015 fick projektledaransvaret för Offentliga Rummet, en stor årliga konferens som arrangeras av SKR.

– När vi var klara och skulle bli avtackade sa en av ledarna på SKR ”jag skulle inte bli förvånad om jag fick se Mia i något Almedalssammanhang”. Året därpå sökte jag och fick drömjobbet – verksamhetsledare för Almedalsveckan.

Politikerveckan i Almedalen

För Mia är arbetet med Almedalsveckan viktigt främst eftersom det handlar om att varje år i samverkan med arrangörerna skapa en öppen demokratisk mötesplats ett forum där fokus ligger på aktuella viktiga samhällsfrågor.

Mycket har förändrats sedan Mia satte sig vid rodret. Ett av hennes mål har sedan starten varit att få människor att förstå värdet av att ha en demokratisk mötesplats. Då det många gånger riktats kritik mot Almedalsveckan som ibland beskrivits som ett jippo.

– De som är mest kritiska är de som aldrig varit här, säger hon. För alla som jobbar inom politiken, kommun, regioner eller organisationer är det här en viktig mötesplats, säger hon. Tyvärr skapas det ibland en negativ bild i media kring de som deltar och Almedalsveckans betydelse ifrågasätts. Den effekt som Almedalsveckan har som kunskapsbärare är något som tyvärr sällan tas upp i media.

– Men hos de som kommer finns ingen tvekan om varför de är med. Oavsett om de kommer från Ystad eller Haparanda. Det finns frågor de brottas med och här öppnar sig möjligheterna att hitta lösningar tillsammans med andra.

Det som också skiljer dagarna i Almedalen från andra event är att programinnehållet styrs av arrangörerna. Det finns ett programråd som arbetar med en långsiktig utveckling i samverkan med riksdagspartierna. Men det är arrangörerna som kommer till Almedalen för att sätta fokus på viktiga samhällsfrågor som skapar programinnehållet.

– Almedalsveckan är en verksamhet där ingen äger arrangemanget, säger Mia.  Det är vi, region Gotland i vår roll som värdkommun gör det här i samverkan med arrangörerna. Vi i egenskap av värd är den som har mötesplatsen men det officiella programinnehållet står arrangörerna för.

Det finns numera ett politiskt beslut att arbetet ska följa ett ramverk som bland annat innebär att det ställs ett antal krav på arrangörer som vill medverka.

– Vi kan aldrig hindra någon att komma hit. Men vi är tydliga med att Almedalsveckan är en demokratisk mötesplats. Det är samhällsfrågan som ska vara i fokus. Du ska vara här för att du tror på de demokratiska värderingarna och det ska vara fritt från kommersiella inslag.

– Under mitt första år 2017 fick vi vara med om när antidemokratiska krafter kom hit till Almedalen. Och vi kunde inte hindra dem. Men nu finns det ett ramverk som gör att vi kan säga nej. Det gör vi om exempelvis  en arrangör som står bakom våldsbejakande och antidemokratiska budskap vill vara med i det officiella programmet.

Trots att det är ett stort arrangemang, är det en liten grupp som bestående av tre personer som varje år arbetar med planering och förberedelser. Förra året var det över tusen arrangörer som deltog.

– Veckorna innan är det mycket samverkan mellan olika parter för att vi ska landa alla viktiga frågor. Vi har inte en jättestor budget. Så jag brukar säga att det gäller att kunna trolla med knäna för att kunna göra det vi vill skapa.

– Vi vill att Almedalsveckan ska vara ett hållbart arrangemang och har bland annat infört en miljödiplomering för arrangörerna. I fjol tog vi ett steg till och genom ett pilotprojekt som ska leda till at ta bort engångsmaterial och ersätta det med flergångs i de tillfälliga matområden som skapas inom Almedalsområdet.  Även här samverkade vi med bland annat Samhall och Light My Fire.

Dagen innan öppning flyttar hela kontoret till Visbys mitt där det byggs upp ett projektkontor och pressrum för journalister och övrig media. Det är mycket praktiskt som ska förberedas i det offentliga rummet, Under evenemangsveckan däremot är det en stor grupp som kommer in och hjälper till med arbetet i olika sammanhang.

– Vi får då extra förstärkning inom till att vi behöver. Under veckan är mycket som måste fungera, pressreleaser, stöd till arrangörer, renhållning, att det fungerar vid hamnen och samarbete med polisen när det gäller säkerhet. Vi räknar även publik förbereder ett utskick till journalisterna

Det är intensiva dagar. För Mia är det viktigt att alla arrangörer får stöd och möjlighet att nå ut till besökarna. Likaså att Almedalsveckan bibehåller sin form som den demokratiska mötesplatsen där alla röster får en chans att bli hörda. Oavsett om det är stora organisationer eller små grupper. För att små grupper och enskilda personer ska kunna delta kan de numera få stöd i form av exempelvis teknik och tält eller annan lokal.

– Förra året tog vi ett samlat initiativ och bjöd in ett stort antal mindre organisationer och personer undre parollen ”Alla Röster Ska Höras”. Vi erbjöd oss att bli medarrangörer och stå för teknik, tält och även en aula som vi hyrde. De fick stå för innehållet.

Initiativet resulterade i att flera nya grupper kunde delta och att det togs upp flera viktiga teman på arenan. Exempelvis hur unga personer med invandrarbakgrund kan komma in i samhället, våld i nära relationer och andra viktiga samhällsfrågor.

– Det är här mitt samhällsengagemang finns. Alla röster måste höras. Den bästa panelen är en panel som spänner över hela samhället. Vi behöver få den här bredden om det ska bli något djup i våra diskussioner.

Mål och framtid

Det har hänt mycket sedan Mia började sitt arbete med för sex år sedan Almedalsveckan. Då var en stor del av organisationen kring Almedalsveckan uppsplittrad mellan olika förvaltningar. Numera är alla dessa delar samordnade.

–  Den administrativa sidan med kommunikation och program den satt exempelvis i en förvaltning och de som arbetade med markupplåtelse i en annan. Efter min första Almedalsvecka såg jag också att det saknades styrning, vision och en strategi. Vi hade inget att arbeta utifrån.

Mia satte bollen i rullning och det gav resultat.  Förändringarna har inte gått obemärkta förbi. Efter att även ha lyckats med att genomföra en digital Almedalsvecka under pandemin prisbelönades de som Årets förnyare.

– Det som är förmånen att jobba i den här lilla organisationen är att vi har så nära till varandra och vi har direktkontakt med politikerna. Nu har vi en strategi, en vision, en struktur, och en gemensam projektbudget. Vi har kopplat Almedalsveckans uppdrag närmare våra egna politiker och lyckas få ett mycket bättre samarbete med riksdagspartiernas ansvariga. Jag vill påstå att det finns ingen mer demokratisk styrmodell än den Almedalsveckan styrs med.

Den kommande visionen under fem år framöver är att sätta formatet. Det har skett stora förändringarna under de senaste åren. Vi lyckades även med den digitala Almedalsveckan 2021. Det var inget vi planerade men vi lyckades genomföra den.

Den uppskakande händelsen, mordet på Ing-Marie Wieselgren har förstås påverkat arbetet på många sätt.

– Vi har fått frågan om vi ska börja inhägna eller spärra av området, säger Mia. Men gör vi det kommer Almedalen att bli en annan typ av mötesplats. Vi kanske kommer dit men som det ser ut nu så är det inte så.

– Däremot kommer vi till minnet av Ing-Marie vid invigningen att hylla och lyfta fram de som står upp för demokratin och vågar ta striderna, säger Mia. Det är i den andan vi ska arbetat framåt!

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Förändringsledning i eventbranschen – så bygger du team som levererar även när allt förändras

Förändringsledning i eventbranschen – så bygger du team som levererar även när allt förändras

Annons

Vi på Mindley gillar att lyfta fram våra experter – och den här gången bad vi vår föreläsare Mathias Härenstam att berätta om ett case som verkligen visar vad förändring på riktigt kan göra. Historien om Tibnor handlar inte om stål, utan om människor – och den rymmer fler lärdomar än man kanske först tror, särskilt för alla som jobbar med event och upplevelser.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
AI Booth Designer visar vägen – Reflektioner från ett inspirerande webinar

AI Booth Designer visar vägen – Reflektioner från ett inspirerande webinar

Annons

Framtidens monterdesign sker inte med penna och papper – den börjar med AI.
När vi bjöd in till webinar om AI Booth Designer visste vi att intresset var stort. Men responsen överträffade alla förväntningar. Nu delar vi med oss av insikterna från ett av årets mest inspirerande samtal om hur ny teknik revolutionerar mässupplevelsen – och vad det betyder för dig som bygger framtidens montrar.

Upphandlingar

  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent
  • Upphandling: Ramavtal för ljud, ljus, scen och eventservice
  • Kungliga Operan upphandlar ramavtal för hyra av teknik
  • Kommun söker eventbyrå för mötes- och upplevelsekommunikation
  • Kommun utlyser upphandling för Sommarfestival

Eventarenan

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Annons

Med fokus på att skapa kommunikation som engagerar människor och stärker relationer skapar EVENTYR NINE YARDS B2C-aktiveringar med effekt.

Inspiration

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Postmuseum öppnar Källarloungen – nya mötesrum i historiska valv

Postmuseum öppnar nya mötesrum i historiska valv

Inspiration

Postmuseum i Stockholm utökar sin mötes- och eventverksamhet med Källarloungen, ett nytt mötesrum i museets historiska källarvalv i Gamla stan. Lokalerna erbjuder en unik kombination av kulturarv och modern mötesdesign, och ska ge besökare en inspirerande miljö för allt från kreativa workshops till mingel och samtal.

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Hallå där...

I hjärtat av Stockholm, på Magnus Ladulåsgatan 3, har Metropole etablerat sig som en spelare i mötes- och eventindustrin – inte bara som coworking-aktör utan också som scen för hybrid-produktioner, broadcasting, eventupplevelser och mötesrum med hög kreativ potential.

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

Inspiration

Hur lanserar man ett hotell som ännu inte finns? För THE DOCK, som öppnar i Södertälje den 19 november 2025, blev svaret en helt AI-genererad öppningskampanj. Resultatet: en lekfull resa genom hissdörrar där gäster, personal och fantasi möts långt innan de första gästerna kliver in.

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

Annons

Vilken betydelse har maten vid en event, mässa eller konferens? Och hur säkerställer man kvaliteten på måltider för upp till 8 500 gäster? Det vet platschef Johan Stridh på Mässrestauranger, som blir restauratör för den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO som öppnar i november.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Senior projektledare Event – Centas

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån först i rangordningen i nytt ramavtal för filmproduktioner.

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrå

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Mest läst

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.
Rock The Night tar plats på festivalkartan – sex nya städer ansluter 2026

Rock The Night tar plats på festivalkartan – sex nya städer ansluter 2026

Från Malmö till Umeå växer Sveriges största tribute-festival med en storslagen turné. Rock The Night Festival vill inte bara fylla scenerna med klassiker – målet är att skapa en helhetsupplevelse där musiken, miljön och mötet står i centrum.
De dolda arkitekterna – Jim Gartz lyfter fram människorna bakom magin i eventvärlden

De dolda arkitekterna – Jim Gartz lyfter fram människorna bakom magin i eventvärlden

Efter över tre decennier i eventbranschens kulisser har Jim Gartz destillerat sina erfarenheter till en bok som hyllar de osynliga hjältarna bakom applåderna. De Dolda Arkitekterna är en poetisk, filosofisk och samtidigt praktiskt insiktsfull berättelse om hur magin på scen blir till – och vad som händer bakom ridån.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.
Välkommen till en kväll där inspiration, nätverkande och nya idéer står i fokus!

Välkommen till Mötesbaren och lanseringen av Food Family

Den 4 November bjuder Effectsajterna in till en härlig kväll med föreläsningen Magnetiska varumärken och mingel på Teaterbaren (Kulturhuset) mitt i Stockholm. Anmäl dig här!

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

På nytt jobb

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

På nytt jobb

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

På nytt jobb

Mindley fortsätter att växa och stärker sitt team med Louise Ekeberg som ny rådgivare. Hon har mer än 25 års erfarenhet från event, konferenser och affärsresor – både i Sverige och internationellt – och kommer närmast från ledande roller inom flera etablerade byråer.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Automatiskt utkast

I strålkastarljuset: Octanorm och Mässbolagets framgångsrika partnerskap

Annons

I vår fortsatta serie där vi lyfter fram våra partners, tar vi en närmare titt på samarbetet mellan Octanorm och Mässbolaget. Tillsammans skapar vi ett långsiktigt partnerskap som inte bara möter lokala behov utan även driver innovation och service till nya höjder globalt. Det är därför vi är stolta över att presentera Mässbolaget, ett samarbete som förstärker vårt engagemang för kundtillfredsställelse och hållbar utveckling. Låt oss utforska djupet och framgången i detta partnerskap, ledda av deras visionära VD, Daniel Karlsson.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com