Det är jättebra att allt fler event planeras utifrån att någon tänkt till. Minst lika bra är det att allt fler kommit till insikten att möten där deltagarna är just deltagare istället för åhörare är rätt väg att vandra. Ett aktivt deltagande är alltid bättre än korvstoppning.
Men – och det är ett stort MEN – om inte mötet ger ett verkligt resultat – då har vi egentligen bara kommit en pytteliten bit på vägen. Vi måste våga fråga oss själva vilken effekt varje enskilt event skall ge. För när det kommer till att mäta effekten är vår bransch fortfarande långt ifrån där den borde vara. Allt fler möten byggs upp med kloka byggstenar – men hur ofta kan vi påvisa att investeringen blir just en investering och inte bara en kostnad?
Hygienmätningar
Att mäta saker som hur nöjda deltagarna är, hur bra anläggningen uppfattas, eller hur inspirerande olika talare var – det är rena hygienmätningar. Visst – de kan få vara med – men bara som utfyllnad och för att dra lärdom inför nästa event.
Istället måste vi mäta saker som om ett kundevent de facto leder till fler affärer. Eller om ett internt event leder till förbättrad effektivitet i verksamheten.
Att mäta sådana saker kan upplevas som komplext. Men egentligen är det ganska enkelt. Definiera ett mål som är en konkret utkomst – och mät sen – helst både före och efter eventet.
Förr eller senare kommer man inse att kejsaren inte har några kläder på sig. Förr eller senare kommer någon sätta ner foten och sätta stopp för events som inte kan påvisa en effekt.
Är 2018 året då effekt och resultat hamnar högst på agendan? Jag vet inte om jag tror det. Men man kan alltid hoppas…
Av: Peter Winitsky
Läs mer om Peter Winitsky här.