Mötesbranschen befinner sig just nu i en förändringsfas där högre krav ställs på leverantörerna. Trots det så finns det många aktörer som inte riktigt hänger med i förändringen och fokus läggs på bekvämligheten kring mötet istället för själva mötet.
Meeting Quality Index undersökning från 2014 visar att 95 procent av alla chefer tycker att möten är en viktig framgångsfaktor för organisationen. Trots det tycker 56 procent att deras mötestid är ineffektiv, rapporterar Kick Off. Undersökningen visar även att ineffektiva möten kostar Sveriges organisationer 170 miljarder kronor varje år i lönekostnad.
Enlig Heléne Arvidsson, hotelldirektör på Scandic Triangeln i Malmö, är målet att bli Sveriges bästa möteshotell efter att de nu bytt mötesstrategi.
– Jag hade fått som ett uppvaknande efter att en av våra största kunder slutade boka sina möten hos oss, från en dag till ena annan, med anledningen av att man fick ut lika mycket av att hålla ett möte internt hos sig själva som att boka en konferens hos oss. Det fick mig att fundera på vad mötesanläggningarna egentligen tillförde. Om en kund kunde byta det externa mötet mot ett internt utan att känna att man förlorade någonting. Därför var det viktigt för mig att utforska möjligheterna att ge kunderna hjälp med att få större avkastning på sin investering, säger Heléne Arvidsson till Kick Off.
Hon berättar att det första som dras in är externa möten vid en lågkonjunktur, vilket kan bero på att många möten är dåliga och inte ger företagen så mycket inför framtiden. Framgångsfaktorn för att hålla effektiva möten är en kompetensplan där aktörerna utbildar sin personal.
Läs mer här.