I sin roll som verksamhetschef på SES var Niklas drivande i att stärka SES positioner under pandemin. Han tyckte om att få driva branschfrågor, men saknade att vara närmre utförandet – att få vara där det händer. Därför bestämde han sig för att ta kontakt med Homage för att se vilka möjligheter som fanns. Det fanns ingen färdig roll just då, men byrån växte och de behövde en byråchef. Rollen han klev in i var ny och den har utvecklats mycket från vad han trodde att den skulle vara. Idag jobbar Niklas med medarbetarna, organisationen och kulturen. I sin roll som byråchef ansvarar han för att skapa rätt förutsättningar för medarbetarna, så att de kan leverera på topp.
– Jag har försöka skapa en struktur och en stabil grund för att kunna fortsätta växa. Vi vill ha kvar kulturen och småbolagsandan, känslan av att vi är som en stor familj. Alla ska känna att de har sin plats hos oss.
Homage har växt snabbt under det senaste året. Idag har de 40 medarbetare och när Niklas började 2021 så var de 15 stycken. Med en snabb tillväxt så uppkommer även behovet av att värna kulturen och skapa en arbetsplats som både behåller och attraherar medarbetare. En stor del av Niklas arbete handlar om att sätta en organisation som fungerar när byrån växer, men även hitta rätt personer till varje team. Niklas försöker att fokusera på inställning och personlighet när han anställer, inte bara på kunskap.
– Vi anställer inte en roll, utan en personlighet. Vi försöker anpassa jobbet utifrån vad personens kunskaper är, även om vi alltid vill att man ska lära sig mer. Vi vill nyttja varje persons kompetens på bästa sätt och därför blir alla team olika hos oss.
För att ta hand om kulturen under det senaste året, så har Niklas jobbat mycket med ambassadörer i verksamheten. Det blir ett sätt för kollegorna att ta hand om varandra och få de nya medarbetarna att trivas. Uppgifterna kan vara så enkla som att ta med nya kollegor på lunch eller fikarast, men Niklas menar att det gör stor skillnad i onboardingprocessen. Dessutom blir det svårt att hinna med all onboarding när man växer snabbt. Niklas tror att kulturen på arbetsplatsen är extra viktig i eventbranschen, dels för att konkurrensen om medarbetarna är hög, men även för att det stundtals är en bransch med hög arbetsbelastning. Men det är just det som är charmen, och det han brinner för. Längtar han inte tillbaka till att vara nära pulsen och utförandet?
– Jag får ändå vara där, jag får se och höra det mesta. Jag känner att jag är i pulsen hela tiden och jag ställer ofta upp när det krisar för jag älskar den delen. Jag gillar att ta på mig snickarbyxorna och rigga ett event.
Under det senaste året har konkurrensen om medarbetarna hårdnat. Det är kandidaternas marknad och rekryteringen behöver gå snabbt för att hålla intresset uppe. Niklas menar att kulturen är viktig för att attrahera kompetens och därför är den högt prioriterad. Om medarbetarna är nöjda på sin arbetsplats ger det ringar på vattnet vilket attraherar rätt personer till byrån.
– Vi vill skapa en kultur där man inte hämmar någons utveckling, en kultur där man ser att det finns en utvecklingspotential. Om en kund eller en av våra medarbetare kommer med en förfrågan så säger vi inte nej direkt. Vi stoppar aldrig någons idé innan vi utvärderat den och det skapar en känsla av att inget är omöjligt. Men det skapar även familjekänslan vi vill åt, att man faktiskt kommer hem till sitt andra hem när man kommer till Homage.
Korta frågor
Ålder: 41 år
Familj: Fru och två barn
Bor: Bromma
Gör: Byråchef på Homage
Vad läser du just nu: Nyheterna
Vilken insikt eller lärdom har varit viktig för dig under din karriär? Att man kan mer än man tror.
Om du fick göra om din karriär, vilket jobb skulle du börja med och varför? Jag skulle göra samma saker som jag gjort!
Berätta något vi inte visste om dig? Jag älskar att påta i trädgården.
Vad gillar du att göra på fritiden? Åka skidor, träna och vara med familjen. Jag tycker också om att bygga altan, det är ett pågående projekt som jag aldrig vill avsluta.
Var ser du dig själv om tio år? Jag ser mig själv här på Homage och att vi har växt både med erbjudande och koncept.
Vad gör du en typisk söndag? Städar, lagar mat och gör utflykter med familjen.
Av: Lovisa Wallin