– Under min ledning har Nolia gjort resan till ett digitaliserat företag med ökat fokus på samhällsnytta och värde för norra Sverige samt byggt upp it- och marknadsavdelning inhouse, säger Tommy Abrahamsson.
Sedan början av 2014 har Tommy Abrahamsson varit vd för Nolia AB som arrangerar och samarbetar kring mässor, konferenser och andra event. Varje år arrangerar Nolia cirka 15 större publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största med ungefär 90 000 besökare.
– Först och främst vill jag tacka all personal på Nolia AB som varit med och sett till att vi är där vi är i dag. Utan deras engagemang hade inte denna stora förändring varit möjlig, säger Tommy Abrahamsson.
Företaget svagare än sina varumärken
Han berättar att när han tog över var företaget mycket svagare än sina starka varumärken, som Stora Nolia.
– Men vi har gjort resan mot ett starkare Nolia AB med ökad vi-känsla men också klarare målbild mot vilken nytta vi ska göra för samhälle och näringsliv i norra Sverige. Nolia hoppas bland annat kunna etablera sig starkare i Skellefteå, säger Tommy Abrahamsson och fortsätter:
– Vi har bytt ut alla gamla system. Dessutom har vi byggt upp en egen it- och marknadsavdelning inhouse som gör oss mer effektiva.
2015 ett tufft år
Under åren har det också funnits stora utmaningar att hantera.
– Den enskilt största var då vi 2015 tvingades stänga hela vår konferensavdelning i Umeå på grund av en rad vattenskador i samband med att våra konferenslokaler skulle renoveras. Självklart kändes det extra surt då allt låg utanför vår kontroll och vi inte hade någon skuld i det som skedde. Den smällen innebar cirka fem miljoner i uteblivna intäkter.
Nu är läget ett helt annat.
– Konferensverksamheten i Umeå nådde under förra året all time high och det ser även bra ut både i år och under 2019. Prognosen för hela Nolia AB ser mycket bra ut för både 2018 och 2019 då även mässan Skogsnolia genomförs som många utställare längtat efter. Konferensen Nolia Ledarskap har också visat förmågan att möta visionen om att skapa Sveriges bästa ledare i Norrland. Slutligen är det fantastiskt att Stora Nolia i princip sålts slut för årets mässa och nästa års Stora Nolia haft rekordtidig säljstart, säger Tommy Abrahamsson.
Han känner att tidpunkten för att lämna Nolia AB inte kunnat vara bättre.
– Allt är där det skulle vara när jag satt upp målen när jag började och det finns en bra och stabil bas att arbeta vidare på, säger Tommy Abrahamsson. Han börjar som vd på klädmärket TOBE från 1 september.
Lösningen kring den framtida vd-frågan kommer nu att hanteras av Nolia AB:s styrelse.