– Det här är första gången detta event hålls i Norden. Att ha fått hit dessa ”världsstjärnor” till Värnamo känns fantastiskt roligt, säger initiativtagaren och Värnamobon Carl Helgesson.
Näthandeln har ökat kraftigt under de senaste åren och 2021 omsatte den 237 miljarder kronor enbart i Sverige.
– Målet är att hjälpa de svenska och nordiska företag som redan säljer på plattformen att kraftigt öka sin omsättning och samtidigt ge verktyg och kunskap till de företag som är på väg in där, säger han.
Motsvarande typ av konferens har hitintills ägt rum i USA, Sydamerika och Australien. Att den här typen av internationella Amazon event nu kommer till Sverige och Gummifabriken är en fjäder i hatten både för Sverige och för Värnamo regionen. Värnamo näringsliv och kommunledningen välkomnar initiativet.
– Amazon Sverige kommer att bli en alltmer naturlig del i svenskarnas köpvanor, på samma sätt som i andra länder. Amazon kommer att fortsätta expandera in i fler länder. Jag är övertygad om att vi snart kommer att ha någon form av Nordiskt grepp från Amazons sida, fortsätter Carl Helgesson.
När det kommer till digitalt beteende, så är Sverige och Norden, främst inom EU. Gällande e-handel generellt så handlar ungefär 90 % av svenskarna på nätet. Vi ligger långt fram generellt när det gäller e-handel, men vi har en hel del att lära oss om Amazon specifikt.
– Jag vågar påstå att Amazon själva är mer än nöjda och att det går bättre än förväntat. De sista månaderna har Amazon haft över 14 miljoner besök i månaden med en topp på nära 19 miljoner i juli, då Prime Day drog extra mycket. Amazon globalt ser långsiktigt på de marknadsplatser man väljer att gå in på. En successiv expansion över tid är förväntad och brukar landa i en rejäl kraft att räkna med, där man tar en stor del utav den totala e-handeln.
– Amazon är definitivt en marknadsplats som alla svenska företag som säljer produkter bör skaffa sig kunskap om för att öka exportandelar och skapa tillväxt och inte minst för att klara den internationella konkurrensen i framtiden, avrundar Carl Helgesson.
Globalt omsatte e-handelsjätten nära 470 miljarder dollar 2021.