Årets vinnare är:
Nils Rylén – Årets Marknadschef 2022
Liza Eriksson – Årets Framtidslöfte 2022
Skipperi – Årets Disruptör 2022
Jula – Årets Varumärkesresa 2022
Marknadsföreningen Stockholm delar ut Årets Marknadschef för 15:e året och de andra kategorierna för femte året.
– Årets tävling har bjudit på så många urstarka bidrag och vinnare. I år hade vi ett nytt format för prisutdelningen när vi mixade det bästa av två världar i en hybrid edition, med bl a Mark Ritson som inspirationstalare, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. Extra roligt i år att få fira tillsammans med finalisterna och vinnarna på plats, men samtidigt få lägga till ett digitalt lager och samla deltagare från hela Sverige, fortsätter Marie.
-Med eventplattformen lever eventet längre och där finns fördjupande material kring finalisternas fina prestationer och årets kunskapstema Challenger Brands, berättar Marie Sommar.
Juryns motivering Årets Marknadschef 2022
Vinnare: Nils Rylén, Polestar
Få marknadschefer har varit med och byggt ett varumärke från grunden så som årets pristagare. Denne har nämligen varit involverad i allt från planering till lansering, och varit lika inne i detaljerna hela vägen från prissättning till nyhetsbrev och slutligen posterna i sociala medier.
Den personliga prägeln och filosofin om att hålla det enkelt och annorlunda går som en röd tråd i allt som görs och detta syns tydligt i hur varumärke, design och koncept inte bara hänger ihop utan ömsesidigt stärker varandra. Trots att varumärket och produkten känns så självklar i de allra mest digitala ytorna har denna person i stället valt att även innovera i traditionell media med stor framgång.
Just resultaten är något som verkligen talar för sig självt i detta fall då varumärket inte bara tagit Sverige med storm, utan även etablerat sig som en stark utmanare inom en av de absolut tuffaste globala marknader man kan arbeta inom.
Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2022
Vinnare: Liza Eriksson, RedLocker
För att nå ut – och nå in – krävs mod, kontinuitet och god paketering. Nyckeln till samhällsförändring ligger inte nödvändigtvis i polemik, utan i dialog, kunskap och goda relationer. Årets vinnare har förmågan till allt detta och lyckas imponerande nog också lyfta blicken från sakfrågan för att jobba för förändring ur ett större perspektiv.
Hen utmanar, bryter tabuer och skapar lojala fans på rätt plattformar för en ny generation konsumenter. Trots sin unga ålder är hen redan en stor förebild för andra unga, vilket imponerar på en enhällig jury. The sky is the limit!
Juryns motivering Årets Disruptör 2022
Vinnare: Skipperi
En tjänst som på ett innovativt sätt applicerat både delnings- och prenumerationsekonomi inom ett nytt segment. En utmanare som delvis har en disruptiv effekt på den egna branschen men framför allt som har utmanat andra aktiviteter genom att introducera hav och vattendrag till helt nya målgrupper. Genom effektiv word-of-mouth och ambassadörskap har vinnaren dessutom skapat effektiv marknadsföring som genererat framgångsrik tillväxt.
Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2022
Vinnare: Jula
Att flytta ett varumärke handlar om att påverka både attityd och beteende. Genom att vikta om kommunikationsinsatserna och lägga betydligt mer på varumärkesbyggande kommunikation, samt optimera mediemixen utifrån vad varje kanal gör bäst, har vinnaren ökat en redan hög kännedom, kraftigt stärkt preferens och tänkbarhet, konverterat detta till 41% högre försäljning och samtidigt ökat resultatet med hela 221%. Med andra ord, det verkar som att inget kan stoppa er nu Jula!
Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika jurys hittar du här.