PetroNella Edwardzon arbetade tidigare som projektledare inom event på Microsoft. Nu är hon inne på sin tredje vecka som projektledare inom PR och media på Glitter.
– Jag har varit på Microsoft i två och ett halvt år – så jag kände att det var dags för lite nya möjligheter. Jag har alltid haft ett intresse för mode. När Glitter dök upp kändes det som en väldigt intressant utmaning.
Företagen Microsoft och Glitter är ganska olika – hur kommer dina arbetsuppgifter se ut?
– Ja, det är de absolut. Men det är projektledningen i sig som jag tycker är roligt, och som jag trivdes väldigt bra med på Microsoft. Det betyder väldigt mycket för mig att vara på ett företag där kollegor, chefer och hela företagskulturen är bra. Därför trivdes jag jättebra på Microsoft. Likadant känner jag nu på Glitter. Företaget är lite mindre än Microsoft, vilket gör att jag lättare kan få en helhetsbild av företaget.
– Jag kommer arbeta som projektledare på Glitter – fast i en lite annan roll. Jag är anställd som projektledare inom PR och media. Mina huvudsakliga arbetsuppgifter är att sköta sociala medier och arbeta med PR-event.
Finns det något du lärt dig på Microsoft som du kommer ta med dig till Glitter?
– Ja, jättemycket. Hela projektledningsbiten, men också kunskapen kring kundkontakt, att stärka profiler och arbeta med leverantörer.
Varför tror du att du fick tjänsten?
– Jag tror att det beror på att jag arbetat med projektledning på Microsoft och fått en väldigt bra erfarenhet. Men också för att jag verkligen ville ha den här tjänsten. Jag tror att en arbetsgivare märker om en person verkligen vill ha en tjänst.
Vad gör du en vanlig dag på jobbet?
– Jag jobbar nära vår PR-chef och sitter dagligen med våra sociala medier – Facebook, Instagram och YouTube. Jag planerar innehåll för våra kanaler på års –och veckobasis och ansvarar även för den totala medieplanen. Jag sköter samarbeten med influencers och planerar PR-event inför hösten med kända bloggare och Instagrammare.
Har du arbetat med influencers tidigare?
– Ja, tidigare i min karriär. Jag känner att jag haft nytta av att arbeta med alla leverantörer och kunder på Microsoft. Den kontakten har alltid varit det roligaste. Och det är likadant med influencers – de är ju också människor, säger PetroNella och skrattar.
Vilken blir den största utmaningen med den nya tjänsten?
– Den största utmaningen är att vara ny. Det finns så mycket jag behöver lära mig – men det tar tid. Man önskar ju alltid att man ska kunna allt direkt.
Var ser du dig själv om tio år?
– Nu är jag i en väldigt spännande bransch. Det är svårt att säga nu var jag är om tio år. Jag vill fortsätta utvecklas och utmanas, men jag tror att jag kommer jobba med PR och event.
Vilka tips har du till personer som vill jobba inom modebranschen med event?
– Det bästa tipset är att skaffa sig erfarenhet. Inom modebranschen finns det många event man kan volontära på. Sedan kan det vara bra att ha koll på kända profiler och samla på sig kunskap på egen hand om hur man gör bra modeevent. Själv pluggade jag en mode- och designkurs på kvällarna när jag arbetade på Microsoft. Det kan ha hjälp mig att få jobbet – för mitt engagemang visar att mode verkligen är ett intresse jag är beredd att lägga tid på.