Bonnier förvärvar Fastighetsnytt Förlags AB, Sveriges ledande medie- och konferensaktör inom fastighetsbranschen och samhällsbyggnadssektorn med starka varumärken och tjänster som: Business Arena, Fastighetsnytt och Fastighetsjobb. Grundarna Johan och Henrik Zetterstedt fortsätter leda bolaget.
Från den ursprungliga branschtidningen har bolaget utvecklats till ett brett och lönsamt nischmediehus. I dag står mötesplatsen Business Arena för den övervägande delen av bolagets omsättning. Med årliga konferenser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och under Almedalsveckan i Visby, är Business Arena den svenska fastighetsbranschens viktigaste mötesplats.
– Det är mycket roligt att addera det här välskötta företaget till Bonnier. Johan och Henrik Zetterstedt har genom djup branschkännedom och stort affärsmannaskap skapat medier och arenor som är omistliga för beslutsfattarna i svensk fastighetsbransch och unika på svensk mediemarknad avseende både omfattning, omsättning och lönsamhet, säger Mikael Nestius, vd Bonnier Business Media i ett pressmeddelande.
– Den här affären ger oss nya möjligheter att befästa och utveckla hela vår affär och våra koncept med bibehållen och ökad affärsnytta för hela fastighetsbranschen och samhällsbyggnadssektorn. Vi har ett långsiktigt engagemang för bolaget och ser fram emot att utveckla och dela med oss av vår entreprenörsanda i den nya organisationen. Därför fortsätter Henrik och jag att vara aktiva i företagets strategiska utveckling tillsammans med personalen och den nya ägaren, säger Johan Zetterstedt.
Fastighetsnytt kommer drivas som en del av Bonniers svenska business to business-verksamhet inom affärsområdet News. Där ingår idag bland annat Dagens industri, Dagens Medicin, Veckans Affärer och Resumé.
– Med de starka varumärken som finns inom Bonnier får vi möjlighet att bredda vårt erbjudande och vår målgrupp och öka affärsnyttan för våra samarbetspartners och deras kunder, säger Henrik Zetterstedt.