Grundinsikten bakom konceptet är att barnfamiljer behöver påminnas om det fantastiska med att vistas utomhus, samtidigt som föreningar har svårt att hitta nya och yngre medlemmar.
– Den här satsningen skapar inte bara en härlig stund för familjerna, den uppmuntrar också till att bli medlem i föreningen och testa aktiviteterna igen, säger Ann Jacobsson strateg på Heja! som tagit fram sponsorplattformen.
Konceptet kopplar ihop Polarbröds hållbarhetsarbete med det positiva att vara utomhus
Polarbröd har länge arbetat med att göra bagerier, ingredienser och förpackningar hållbara, men också för att hela samhället ska kunna ställa om, även individer. De ville därför hitta något som kopplar ihop sitt hållbarhetsarbete med de goda effekterna av att vara utomhus.
– Vi rör på oss, sover bättre och pulsen går ner när vi vistas i naturen. Dessutom vet vi vet att barn som är ute i naturen är mer benägna att ta hand om den när de blir äldre och vi vill tillsammans med lokala föreningar kan skapa förutsättningar för fler att hämta kraft från naturen, säger Elin Emanuelsson sponsringsansvarig på Polarbröd.
Föreningen når ut med sitt event med hjälp av samarbete med Polarbröd
Genom ett samarbete med Polarbröd får föreningen allt de kan tänkas behöva för att lyckas med sitt event: marknadsföring, aktiviteter och fika. Konceptet lanserades 2017 och redan första året blev engagemanget stort och satsningen gav resultat långt utöver satta målsättningar.
Nu utökar Polarbröd antalet prova-på-dagar ytterligare och uppmanar Sveriges alla föreningar, som också älskar att vara i naturen, att söka sponsring under 2018.
Se film från en prova på-dag här.