Nu ska TicketCo lösa problemet med en lösning som kan hantera kontaktlösa ”blipp” betalningar utan uppkoppling.
Istället används kortläsare som kan genomföra kontaktlösa betalningar även om nätverket ligger nere eller om 4G-nätet är överbelastat.
Tekniken ska ersätta branschens befintliga cashless-lösningar
Tekniken ska ersätta branschens befintliga cashless-lösningar som kräver fysiska armband eller appar som behöver toppas upp med pengar.
– Vi har precis börjat dela med oss av nyheten och återkopplingen från festivalarrangörer är att det här är en fullträff. Befintliga cashless-lösningar är alldeles för komplicerade och riskabla för en arrangör att satsa på, det finns flera skräckexempel där det totalkraschat, säger Stefan Palmquist, Sverige-chef på TicketCo och fortsätter:
– Syftet med cashless är gott men det finns ju ingen efterfrågan från publiken eftersom det inte förbättrar festivalupplevelsen. Kontaktlösa betalningar däremot är snabbt, smidigt och redan etablerat som betalningsmetod.
Kortet som används för att köpa biljetten online och som sedan används för köp i baren registreras i TicketCos system. På så vis får festivalarrangören en komplett kundöverblick.
”99 procent av besökarna har antingen betalkort, smartphones eller både och”
– Vi förväntar oss en hel del av vår nya lösning. 99 procent av besökarna har antingen betalkort, smartphones eller både och. Vi vill kunna erbjuda våra arrangörer både app-till-app-betalningar utan behovet att fylla på pengar först, och även den här briljanta online/offline kontaktlösa kortterminalen, säger Kaare Bottolfsen, vd på TicketCo.