Den fysiska besökaren kan på så sätt fördjupa sitt besök genom att scanna en QR kod i montern och därefter få tillgång till all information som presenteras i den fysiska montern direkt i telefon eller dator. Den virtuella montern ger också en breddning av målgrupperna eftersom de besökare som inte besöker mässan enkelt kan uppleva allt som visas i den fysiska montern.
En virtuell kopia av den fysiska mässmontern produceras kostnadseffektivt och enkelt eftersom montern redan designats av monterproducenten inför produktionen, samma skisser används sedan för att publicera montern online. Montern, som besökaren fritt kan röra sig runt i, får samma innehåll i form av filmer, bilder nerladdningsbara filer och andra interaktiva element, här finns också möjligheten till virtuella mötesrum. Vill utställaren hålla egna virtuella föreläsningar direkt från sin monter kan enkelt en streamingtjänst med tillhörande chattar väljas till. Den virtuella montern är även tillgänglig direkt i mobilen för den besökare som befinner sig i montern – och kan där enkelt ladda ner broschyrmaterial och se filmer eller annan information som fördjupar upplevelsen. Lösningen förlänger också utställarföretagets aktivering eftersom virtuella möten enkelt kan bokas in även efter mässan avslutats eller bifogas som en del av ett utskick i anslutning till mässan.
– Under de senaste två åren har många vant sig att konsumera event digitalt, genom denna enkla hybridlösning når utställaren både den virtuella och den fysiska målgruppen på ett bättre sätt och adderar unikt värde till båda. Vi har under de senaste två åren hållit över 500 virtuella events för över en miljon besökare och utvecklat tjänster som väldigt väl passar även för monterindustrin, säger Mattias Rosenkvist Chief Growth Officer på vVenues.
Detta löser också ett stort problem som tidigare upplevts vid mässmontrar, nämligen att registrera besökare och följa deras aktiviteter. Utställarföretaget kan nu löpande följa vilka besökare som loggat in i den virtuella montern för att hämta eller ta del av material. Besökarens intresse kan följas beroende av vad denna konsumerat i montern för att säkerställa rätt säljkontakt vid rätt tillfälle.
Först ut i produktion är Charge Amps, vars monter har virtualiserats utifrån de produktionsskisser som skapats av Onemotion IMC när de designat Charge Amps globala monterkoncept. I montern kan besökaren uppleva alla tjänster som återfinns i den fysiska montern. Här erbjuds även virtuella möten med tekniska experter som därmed kan vara fullt tillgängliga för kunder men inte behöver vara fysiskt på plats i montern.
– De virtuella montrarna är ett bra exempel på hur hybrida lösningar blir en del i att nå bredare målgrupper och skapa tydligare mätbarhet i den fysiska miljön. Det känns helt naturligt att addera detta lager och bidrar också till en ökad hållbarhet på många olika sätt, säger Jennifer Wikberg, Global Partner Marketing Manager på Charge Amps.
Om vVenues:
vVenues är en Svensk SaaS plattform för virtuella events och annan virtuell upplevelsebaserad kommunikation. vVenues har under 2020 och 2021 levererat totalt över 500 st virtuella events med över en miljon besökare. Plattformen har under 2021 lanserats globalt finns tillgängligt genom ett globalt partnernätverk. vVenues särskiljer sig genom att kombinera en skräddarsydd varumärkesupplevelse med avancerade verktyg för streamade sändningar och personligt nätverkande. Läs mer om vVenues på www.vvenues.com
Om Chargeamps.
Charge Amps är en ledande svensk leverantör av innovativa och hållbara laddningslösningar för elbilar. Charge Amps utvecklar smarta och användarvänliga laddningsprodukter med snygg design, för användning av hushåll, företag och på publika platser. Charge Amps grundades 2012 i Stockholm och expanderar snabbt i Sverige och internationellt. Bolaget har i dagsläget över 130 medarbetare, verksamhet i sju länder samt försäljning i över 15 länder. För mer information, se www.chargeamps.com
Besök Chargeamps virtuella monter här.