Betaversionen för Abundo kom under 2017, då med namnet teaterlistan. Tjänsten erbjuder dig att via en abonnemangstjänst ta del av olika kulturevent.
– I flera kulturområden som musik, serier och film är abonnemangstjänster i dag dominerande och vår modell visar att det även går att applicera på live-marknaden, säger Jacob Hvid, bolagets grundare till Breakit.
Bolaget satsade till en början på teater. Nu breddar tjänsten sitt utbud till fler event som konserter, bio och konst. Därmed byter tjänsten namn från teaterlistan till Abundo.
Intresset är stort och antalet prenumeranterna ökar
Tjänsten kostar 290 kronor i månaden och finns än så länge i Stockholm och Göteborg. Sedan förra sommaren har tjänsten ökat från 1 000 prenumeranter till 3 000 prenumeranter.
Enligt Jacob Hvid ligger Abundos omsättning på cirka 10 miljoner om året och växer med 10-20 procent per månad.
– Jag fick i samband med mitt tidigare jobb veta att beläggningen på scener oftast ligger på mellan 50 och 70 procent och tyckte det var en spännande möjlighet. Jag kollade vad som fanns på marknaden och hittade Teaterlistan, som från början var en faxlista som rabatterade teaterföreställningar där det fanns kvar biljetter, säger Jacob Hvid.
Jacob köpte Teaterlistan, som då hade gått över till webbformat, och slog sig ihop med Oskar Linse som grundat Spontano, en tjänst som tipsar om olika evenemang.
Många investerare är intresserade av tjänsten
I höstas fick fyllde de på kassan med 1,5 miljoner kronor. De som investerade var Svante Bergström som bland annat är grundare och vd på fondförvaltaren Lynx, Joakim Wållgren, grundare av marknadsföringsbyrån Ahlstrand & Wållgren och Johan Nordenström som är vd för Kaplan som är ett konsultbolag inom marknadsföring.