Den 5 maj är det premiär för Iconfest. Tanken är att Stockholmsmässan ska förvandlas till en stor festival- och mötesplats.
– Här får du träffa Sveriges populäraste influencers i ett helt nytt format. En festival i denna omfattning har aldrig gjorts tidigare i Sverige och det kommer vara en upplevelse för alla som kommer till oss, säger Emelie Nord, projektledare på Stockholmsmässan i ett pressmeddelande.
Den digitala förändringen i vårt samhälle skapar influencer som genom sina personliga varumärken är det moderna mediet. Många företag använder sig av influencers för att nå konsumenterna. Detta då influencerna har högre trovärdighet än varumärket i sig själv.
Den nya trenden växer sig allt starkare och därför skapar Stockhomsmässan tillsammans med Starberger Group och Tourn International Iconfest, Influencer Convention Festival.
Fansen får möta sina influencers
Iconfest är mötesplatsen där influencers för första gången under en hel dag möter fansen för att påvisa möjligheterna i samarbeten mellan personer och näringsliv. Genom engagerande seminarier och kreativa exponeringsytor visar vi vad influencers har för betydelse och i samband med eventet kommer även ett antal Iconfest Awards att delas ut i olika kategorier. Vinnarna utses genom en publik omröstning och kommer att premiera årets mest kreativa influencers och fans i samtliga sociala medier.
– Vi såg ett behov och en arena ur ett större perspektiv för influencers betydelse i framtiden. Så självklart valde vi att skapa Iconfest ihop med Tourn och Stockholmsmässan, säger Josephine Charpentier, vice vd, och Marcus Starberger, vd på Starberger Group.
– Ett format som Iconfest har länge varit en vision för oss på Tourn. Vi är både stolta och förväntansfulla över att vi tillsammans med Starberger Group och Stockholmsmässan kommer förverkliga drömmen om Iconfest, säger Robin Stenman, vd på Tourn International.
– Det är oerhört spännande att presentera ännu ett helt nytt grepp på Stockholmsmässan. Det här handlar om nutiden och definitivt om framtiden. Det är också första gången vi ser något liknande i ett så stort format, säger Patric Sjöberg, vd på Stockholmsmässan.