Swedish Laplands första livsstilsmagasin på tyska presenterades för första gången på ITB i Berlin den 12 mars i år. The Arctic Lifestyle Magazine är en del av projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland. Magasinet skapas i samarbete mellan lokala och regionala kommunikatörer i syfte att marknadsföra destinationen Swedish Lapland.
– På plats på ITB blev jag intervjuad av Clemens Glade för mässans egen tv-kanal. De researrangörer jag träffade var alla imponerade. En turoperatör beställde magasinet för att skicka ut till alla sina kunder som bokat resor till Sverige. Man tycker att vi har skapat ett magasin som inspirerar och väcker intresse, säger Anna Andersson, marknadsansvarig för den tysktalande marknad på Swedish Lapland Visitors Board i ett pressmeddelande.
Magasinet kommer bland annat skickas direkt hem till 5000 NORR-prenumeranter. NORR är en tysk livsstilstidning nischad på Skandinavien. Magasinet kommer även finnas tillgänglig sportbutiker i hela Tyskland och hos resebyråer.
I magasinet samsas berättelser från Sorsele till Riksgränsen, allt ifrån adrenalinstinna äventyr till mathantverk.