Peter Wanderydz, koncernchef för Artexis Easyfairs Nordic informerar idag via ett pressmeddelande om att intresset för mässor och möten ökar i Norden, vilket märks hos dem. Under räkenskapsåret 2015/2016 har företaget arrangerat 56 mässor i Norden. Under kommande räkenskapsåret 2016/2017 räknar Easyfairs med att öka omsättningen med ca 76 miljoner, från 304 miljoner till 380 miljoner. Det betyder en ökning med ca 20 %.
Easyfairs räknar man med att öka omsättningen med 20 % under det kommande räkenskapsåret 2016/2017. Bland annat kommer nio nya mässor att lanseras under de kommande tolv månaderna. Tidigare har merparten av mässorna arrangerats i Sverige, men nu gör man en större satsning i Finland, Norge och Danmark.
– I den digitaliserade värld vi befinner oss i, ser vi att behovet av det personliga mötet är än viktigare. Vi räknar med att växa med 25 procent och nå en omsättning på 380 miljoner kronor under kommande räkenskapsåret 2016-2017, säger Peter Wanderydz
– Ökningen sker både i form av tillväxt i befintliga mässor såväl som nylanseringar, samt ökad beläggning i våra mässhallar, Malmömässan och Kistamässan, avslutar Peter Wanderydz.
De nya mässorna som kommer att lanseras under det kommande räkenskapsåret 2016/2017 är Fastighetsmässan i Oslo och Köpenhamn, Advanced Engineering i Helsingfors och Göteborg, SETT om det digitala lärandet i Oslo, spel-, serie- och filmmässan Comic Con Copenhagen, DigiGov toppledarforum om digitalisering av det offentliga Sverige i Stockholm, Code MeetUp i Stockholm och restaurangmässorna Fast Food Café/RestaurangExpo i Köpenhamn.
Easyfairs arrangerar idag 125 mässor i 18 länder och Artexis driver åtta mässanläggningar i Benelux-länderna och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen, Mons, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).
Under räkenskapsåret 2015–2016 sysselsätter koncernen över 435 människor och beräknas omsätta över 115 miljoner Euro.