Med tanke på hur mycket vi på Minnesota tjatat om ”Brand Engagement” de senaste 10 åren är det kanske inte så konstigt att många kommer till oss för att de vill ha hjälp att skapa engagemang. Mer förvånande är kanske att engagemanget ofta inte behöver skapas. Det handlar mer om att frigöra och tillvarata ett engagemang som redan finns.
Säg att du arbetar i en organisation som under en längre tid brottats med ett problem. Det tog lite tid men nu har ledningen utarbetat en strategi och står i begrepp att sjösätta den. Engagemangsmässigt kan man säga att ledningsgruppen står på topp. De är helt enkelt pepp!
Ute i organisationen finns medarbetare som under flera år brottats med konsekvenserna av problemet. De har tvingats förhålla sig till det, kringgå det, trots att det varit både ineffektivt och lett till frustration hos kunderna. Allt detta har ökat nivån på gnället kring kaffemaskinerna.
Det är lätt att tänka att ”här brister det lite i engagemanget”, men faktum är att gnäll kan ses som ett uttryck för att man faktiskt bryr sig. Ute i verksamheten saknar man det mandat som krävs för att man ska kunna gå till botten med problemet. Då blir gnället en ventil man använder för att lätta på trycket.
Ska man sjösätta en ny strategi i en sådan här situation, då handlar väldigt mycket om att ta tillvara det engagemang som faktiskt finns och kanalisera det så att det ger kraft och skapar moment i förändringsarbetet. Några nycklar kan vara att bekräfta legitimiteten i den frustration medarbetarna känner, vara tydlig med att den förändring man nu föreslår syftar till att undanröja problemen och slutligen, engagera medarbetarna i att förverkliga visionen.
På molnfri höjd låter ju det här närmast självklart. I praktiken kan det vara betydligt mer komplext. Avståndet mellan beslutsfattare och medarbetare gör att budskapen kör fast och kommer på avvägar. Då kan det vara bra att lägga vardagen åt sidan, samla medarbetarna och ge människor chansen att prata med varandra, ansikte mot ansikte.
Ett bra möte löser inte allt, men det kan vara just den start du behöver för att förlösa kraften i din organisation och få engagemanget att arbeta i rätt riktning.
Av: Olle Nyström, Content Director Minnesota Communication