Konferensen är helt digital där deltagarna loggar in i en virtuell konferensanläggning som skapats tillsammans med Umeåföretaget Coeo. Där möts de av fyra olika konferenslokaler, en annan lokal för sponsorbesök samt ytterligare en för att titta på och chatta med presentatörer som visar sin forskning visuellt och helt digitalt med sk. iposters.
För oss är detta en drömkund. Fick vi välja ett enda uppdrag, skulle vi välja just detta utan tvekan, säger bolagets VD Krister Andersson. Genom detta arrangemang når vi hjärtat av de verksamheter som arrangerar vetenskapliga möten i Sverige, den sorts möten som vi är bäst på. Under just denna konferens som genomförs 15-16 december deltar närmare 1500 personer. Vi tror att det just nu under en tid framöver är viktigt att genomföra istället för att ställa in, och då kommer vår lösning att vara ett perfekt hjälpmedel tills vi kan träffas fysiskt igen.
Den tekniska lösningen vi använder som bas är Umeåbolaget Coeos plattform som vi lyckats anpassa på ett bra sätt. Vi fick möjligheten tack vare Region Västerbotten och en omställningscheck vi mottog tidigt i våras när vi panikartat började anade konsekvenserna om vad som hände, berättar Krister. Panik är ibland en bra motivation till kreativitet.
Anders Gunnarsson, grundare av Coeo, ser också detta som en fantastisk möjlighet att utveckla framtidens digitala kunskapsdelning och mötesplattform. Vi har tagit hjälp från Umeå Congress ända från start för att förstå konferensers behov och vi har många inbokade uppdrag tillsammans närmsta tiden. Utvecklingen går i raketfart just nu, men vi har ändå bara sett början av konferensbranschen digitalisering, där vi vill bli en nyckelspelare.
Vi har försökt att mitt i kaoset se möjligheter, och hur illa den än låter tycker vi på kontoret nog att det är lite spännande med den utveckling som står framför oss. Vi vill ju inget hellre än att fortsätta leverera högklassiga konferenser till våra kunder och om det nu blir fysiskt, digitalt eller både och, det får framtiden utvisa. Från att ha tappat all omsättning i april och framåt har vi äntligen så smått börjat få leverera igen, och i december är det första månaden sedan början på Covid-19 som vi inte förlorar pengar.