Den senaste statistiken från TimeToMeet – Sveriges smidigaste tjänst för att söka, jämföra och boka möteslokaler online – visar att heldagsmöten, och det gärna på torsdagar, är det mest förekommande upplägget bland deras mötesbokare.
– Trots högsäsong och de populära torsdagarna har de allra flesta anläggningarna ändå möteslokaler som står tomma. Smart exponering online är då ett utmärkt sätt att öka antalet bokningar, säger Anders Österlin, VD på TimeToMeet.
Här är fem konkreta tips hur ni som mötesanläggning ökar era bokningar genom att synas online:
1. Skapa fler skyltfönster
Utöver att synas online på er egen hemsida, skapa er fler “skyltfönster” genom att låta er anläggning finnas tillgänglig att söka, jämföra och boka på marknadsplatser för möteslokaler som TimeToMeet. På så vis får ni mer exponering och ökar chansen att kunden att hittar er.
2. Var transparent med tillgänglighet och priser
Genom att låta kunden se er tillgänglighet direkt online är det lättare för hen att fatta snabba bokningsbeslut. Förutom att synas med er tillgänglighet på en marknadsplats är en bokningsmotor på er egen hemsida ett bra komplement, som gör det möjligt för kunderna att enkelt boka era lokaler direkt online.
3. Utnyttja flexibiliteten genom att finnas online
Genom att finns tillgänglig för bokningar online kan ni smidigt styra priser, till exempel sänka priset en viss dag i veckan som är svårare att belägga, för att öka antalet bokningar. En möjlighet som är betydligt svårare om man har fasta offerter som mejlas till kunden eller behöver vänta in förfrågningar.
4. Använd bilder som tilltalar kunden
Underskatta inte bilders betydelse! Använd bilder som tilltalar kunden och tydligt visar era möteslokaler. Hellre för många än för få. Se till att bilderna har bra kvalitet – glöm inte att bildernas kvalitet ger en bild av er som anläggning.
5. Låt kunden läsa sig till en känsla
När ni beskriver er själva i ord och text – bestäm er för vilken känsla ni vill att kunden ska få när hen läser om er. Med andra ord, vad utlovar ni för upplevelse till kunden? Håll beskrivningen kort och kärnfull. Använd gärna ett uttrycksfullt språk, men undvik att bli alltför utsvävande. Låt det praktiska kring er anläggning tydligt framgå, gärna separerat från er mer målande beskrivning.