Under alla 13 år som Passion för Mat genomförts har mässan varje år lockat mer än 10.000 besökare, men i likhet med alla event och mässor blir det inget arrangemang i år. Nu ser vi istället fram emot att arrangera Passion för Mat 2022, förklarar Lotta Hultén, grundare och mässansvarig för Passion för Mat.
Passion för Mat är en mässa och mötesplats med över 120 utvalda utställare som alla är verkligt engagerade producenter och importörer av mat och dryck. För besökare har mässan under 13 år i början av mars varit som en kulinarisk saluhall där besökarna möter olika utställare. Bland mässans besökare finns även fackbesökare som här hittar nya produkter, nya producenter och som även kan ta del av konsumenternas intresse.
På den öppna scenen Köksskolan har besökarna på Passion för Mat under alla år också kunnat ta del av olika framträdanden och aktiviteter där bl.a. kända kockar ger tips och inspiration om råvaror och matlagning.
– Under pandemi-året 2021 får Köksskolan istället digital synlighet. Vi satsar på en digital Köksskola i en fullutrustad köksstudio där vi spelar in program med kockar och producenter som inspirerar med tips och recept för matlagning hemma. Det blir även reportage hos olika producenter i deras egen vardag som exponeras på Instagram, Facebook och på mässans hemsida passionformat.se.
Leif Mannerström som medverkat på Passion för Mat och i Köksskolan sedan mässan startade är positiv till den digitala satsningen:
– Det här är Sveriges bästa matmässa som i alla år haft hög kvalitet. En digital Köksskola är absolut en fantastiskt bra idé för att fortsatt sprida matkunskap och matglädje, säger Leif Mannerström
Först ut i årets digitala Köksskola är Smaka på Västsverige och Lokal Meny som medverkar i Köksskolan med sitt närproducerade utbud. Här medverkar flera mindre och lokala producenter som tillsammans med kockar delar med sig av sitt kunnande och sina produkter.
Under pandemin har intresset för matlagning hemma ökat stort vilket också märks i dagligvaruhandelns omsättning och på försäljningen av kokböcker.
– Nu under pandemin har vi inte sedan 50-talet lagat lika mycket mat hemma, därför är vår digitala Köksskola och vår närvaro via sociala medier och vår hemsida under 2021 ett bra sätt att hålla kontakten med våra besökare och utställare, säger Lotta Hultén.